handdator

Visa fullständig version : Disbyt via Disgen



akno
2018-07-05, 15:18
Önskar ha möjlighet att utesluta mig själv från att listas i sökningar i Disbyt gärna genom att i inställningar lägga in mitt medlemsnr om det nu inte redan finns där nånstans. Dessutom att det i det fönster som öppnas vid sökning finns möjlighet att fylla i ett nr på den man inte vill ha med i sökningen, (typ s0014)

Christer
2018-07-06, 08:16
Förslaget noterat som önskemål för framtida utveckling (#5161).

Mittåt,
det är möjligt i ett andra steg i Disbyt-sökningen.

Gestblom
2018-07-06, 11:12
Funktionen finns redan via "Ignorera träffar från följande forskarnummer:". Där kan du välja bort resultat från en eller flera medlemmar.

akno
2018-07-06, 12:10
Det är något jag inte upptäckt! Om jag högerklickar på en person i Disgen och väljer Sök i Disbyt på den personen var/hur kan jag välja bort forskarnummer?

Olle_Olsson
2018-07-06, 12:28
När du är inne i Disbyt, i vänstra marginalen finns en ruta;
Ignorera träffar från följande forskarnummer:

akno
2018-07-06, 12:36
Men när jag högerklickar på en person och begär "Sök i Disbyt på Internet" så har jag ingen möjlighet att välja bort ett forskarnummer. Att jag kan välja bort om jag går direkt på Disbyt vet jag, men jag önskar ha den möjligheten även när jag går direkt från Disgen och söker.

akno
2018-07-06, 13:03
Är jag otydlig på något sätt i min beskrivning? Rubriken är ju Disbyt via Disgen. I det fönster som öppnats när jag markerat en person i Disgen och högerklickar eller klickar på handslaget i ikonraden i Disgen öppnas ett fönster med markerad person ifylld. I det fönstret vill jag ha möjlighet att kunna välja bort forskare. Det är också möjligt att redigera i fönstret för ny sökning vilket är bra speciellt när man har församlingar som delats och där personer födda före en delning har skrivits som födda i den avknoppade församlingen mm.

akno
2018-07-07, 17:09
Jag får väl ge mig, men jag ser ändå en fördel med att ha möjligheten att göra detta i det fönster som öppnats i Disgen. Jag kanske bara vill ändra församling, ett förnamn eller efternamn. Skall jag använda vänstersidan i Disbyt måste jag skriva in ALLT på nytt i stället för att i Disgen-fönstret bara ändra det jag vill, tycker det är enklare.

Gestblom
2018-07-07, 18:27
I nästa version av Disbyt kommer det att vara som du önskar.

31581
2019-06-05, 12:31
Någon som vet när man kan välja nya Disbyt från Disgen direkt? Det skulle ju kunna vara båda alternativen med i testfasen. Förenklar för många skulle jag tro.

Christer
2019-06-11, 15:38
Christer, nej inte i dagsläget.
Genesis, jag misstänker att denna fråga hamnat punder fel ämne.