handdator

Visa fullständig version : Återläsning av säkerhetskopia Disgen 2108



lani010
2018-08-09, 18:29
Hej
Jag har återläst en säkerhetskopia från en bärbar hårddisk.

När jag försöker öppna Disgen på min ordinarie dator får jag följande meddelande:

"Den dator som Disgen använde senast har fel version"

Jag har försökt att läsa till mig hur jag skall göra i Hjälpmenyn men jag lyckas inte få det att bli rätt

Jag har även försökt skapa en ny mapp mm

Hur skall jag göra för att kunna använda Disgen i min ordinarie dator?

Jag har Disgen 2018 på båda datorerna
Mvh
Lars-Göran

Torgny Larsson
2018-08-09, 21:59
Du kanske har 2018.1 i den ena och inte i den andra. I så fall ladda ner uppdateringen, så kommer det att fungera.

lani010
2018-08-11, 20:05
Tack Torgny

Så var det. Nu fungerar det bättre.

Mvh
Lars-Göran

m05143
2018-09-23, 12:48
För mina säkerhetskopior står Typ: Komprimerad mapp. Har för mig att det stod zip förut? Det är väl samma sak, är det Windows som ändrat nomenklatur??

Torgny Larsson
2018-09-23, 14:31
Nej, Windows har inte ändrat nomenklatur, och det beror också på vad du menar med "förut".
Som ett minne av gammal DOS heter filer t.ex. Dokument.doc, där den avslutande ändelsen "doc" eller "zip" kallas för filändelse.
Så är det fortfarande. både i Win 7 och Win 10, fast antalet olika filtyper har säkert blivit flera.
Det finns en inställning i Windows där du väljer om utforskaren skall visa denna filändelse eller inte.
I utforskaren visas även i en egen kolumn en förklaring om filtypen.
De olika filtyperna avgör också vilket program/app eller funktion som skall öppna filen, t.ex. när du dubbelklickar den,
och i Utforskaren kan det också finnas en liten ikon framför namnet, som visar vilket program som är standard för den filtypen.

Ett som är säkert är att det vi har lärt oss en gång och är vana vid att använda, kommer så småningom att ändras till nya sätt, förr eller senare.

lani010
2018-09-29, 13:58
Tack för ditt svar

Mvh
L-G