handdator

Visa fullständig version : Disgen 2018 blåmarkering av inmatninsfält.



axehill
2018-08-10, 16:50
Varför blir alltid exempelvis fältet för KÄLLA alltid blåmarkerat om man håller på att lägga in en källansvisning. Gäller om man går till exempelvis Sveriges dödbok och sedan går tillbaka till DISGEN. Mycket irriterande, särskilt om man inte är uppmärksam på tidigare inskriven text. Se beskrivning av felen i bifogat dokument

Torgny Larsson
2018-08-11, 07:35
Hej. Vad jag förstår är det två fel du beskriver.
1) Att när man skall registrera en ny person och fönstret "Lägg till ny person" öppnas, då är inte fältet för förnamn genast öppet för inskrivning, utan man måste först klicka på fältet. Det är ett känt fel och kommer att rättas med nästa uppdatering.
2) Den andra situationen med att fältet för KÄLLA är blåmarkerat, måste du förklara mera detaljerat vad du gör när du upplever det som ett problem.

m00707
2018-08-11, 10:26
Om man börjar skriva in källa, ex. "Gillberga C:4 sidan" och så kommer man inte ihåg sidnumret. Man växlar till ex. AD och kollar, och när man sen växlar tillbaka till DISGEN så är texten i fältet markerad. Skriver man då sidnumret så blir den text man tidigare skrev borta.

Torgny Larsson
2018-08-11, 12:09
Det verkar vara så för samtliga kombinationsrutor (de som har en liten nedåtgående pil till höger, där du antingen kan välja ett alternativ från listan som fälls ner eller skriva direkt i rutan). Kan då vara inbyggt i hur Windows hanterar sådana delar i ett fönster, när man lämnar fönstret (om än för en kort stund). Troligen inget som programmerarna kan välja annorlunda.
Jag försöker ha AD och Disgen öppna bredvid varandra, så att jag ser det i AD som jag vill skriva in i Disgen.

m00707
2018-08-11, 12:58
Själv har jag två skärmar, vilket jag aldrig ångrat att jag skaffade.

48738
2018-08-11, 13:38
Jag kopierar alltid källhänvisningen från AD och klistrar in den i Disgen. Lättare kan det inte bli.

Torgny Larsson
2018-08-11, 13:52
Eller använda källträdet så blir det lättare och rättare i längden. Och det viktigaste av allt: ha korrekta källor till allt man registrerar.