handdator

Visa fullständig version : Utskrift av personregister



Bimhall
2011-04-07, 15:56
Jag försöker hitta ett sätt att skriva ut en lista av personregistret.
Helst namn och inget mer, om inte, lätt att ta bort oönskade uppgifter i Excel.

Christer
2011-04-07, 17:15
Definiera ett eget Utdrag med lämplig delimiter/avgränsare, exportera till txt-fil som du importerar i Excel. Om du är van att arbeta med Excel-import underlättar det.

Bimhall
2011-04-07, 19:17
Tack

Jag antar att du menar Disbyt-utdrag (jag är ny i Disgen), men jag hittar ingenstans att ange kolumnavgränsare.

Christer
2011-04-07, 22:55
Jag försöker förklara det lite tydligar hur du gör i Disgen.
Om du inte ska göra en lista med alla personer i databasen gör du ett urval med hjälp av sökfunktionen. Välj "Arkiv" "Skriv ut Utdrag" och fliken "Standard". Markera "Efternamn" och byt flik till "Eget". Ta bort de två sista raderna och ersätt " (" till " #". Ta bort raden med separator och lägg till ett textavsnitt " " på samma plats.
Klicka på " ....skriv ut" och välj "Alla inmatade personer" eller "Personer i söklista x". Välj skriv ut till "Textfil" och välj skirv ut. Namnge filen och placerade den på en plats du kan hitta den på. Jag tror det blev rätt på om du gör så. Annars får du prova dig fram.
Starta Excel och öppna textfilen och följ textimportguiden.

Bimhall
2011-04-08, 13:33
TACK!
Det första som hjälpte mig var att du fick mig att gå till Arkivmenyn, jag hade försökt från Disbyt-utdrag i Verktygsmenyn. >.<
Med den hjälpen hittade jag även rätt avsnitt i handboken. Det tog ett tag innan jag klurade ut hur jag skulle ändra (innan jag såg den lilla rutan för Fritext i nedre vänstra hörnet.

Så här ser den ut för mig nu:
! Efternamn var för sig <Huvudperson>
Separator ------
Alla förnamn <Huvudperson>
Separator ------
Levnadstid (född år - död år) <Huvudperson>
Separator ------
Individnummer (flk:ind) <Huvudperson>

Nu har jag bara ett litet problem kvar, men tror att den kan bero på att jag använder ( och ) i namnfältet i programmet. Men de kan jag fixa :-)
Än en gång: Tack för hjälpen.

Christer
2011-04-08, 17:14
Om du definierar utdraget så här, tror jag det blir enklare:

Efternamn var för sig <Huvudperson>
" "
Alla förnamn <Huvudperson>
"#"