handdator

Visa fullständig version : Förenklad inmatning



GöranC
2018-08-28, 10:25
Jag har tillbringat ett par dagar med att registrera nya personer och har då funnit ett par detaljer som jag anser skulle underlätta registreringar.
1. När jag öppnar en textruta (ex.vis olika notiser) för att skriva in uppgifter är cursern i de flesta fall placerad i det fält där det är naturligt att börja skriva. Detta gäller dock inte rutan ”Lägg till ny person” som helt saknar ”startcurser”. När jag då av gammal vana direkt börjar skriva blir det naturligtvis fel. Varför inte lägga in en ”startcurser i fältet ”Förnamn”?
2. När jag lägger in föräldrar till en person (centrumperson i Familjeöversikten) klickar jag på rutan ”Far” så att ”Lägg till ny person” öppnas. Efter att ha skrivit in all farsuppgifterna är det för mig naturligt att klicka på ”Mor” för att skriva in hennes uppgifter. Men - då händer ingenting. Jag måste gå omvägen via ett klick på centrumpersonen vilket jag tycker är onödigt. Varför inte kunna gå direkt från ”Far” till ”Mor” (och tvärtom)?

Edgar
2018-08-28, 14:19
Båda dessa fel är uppmärksammade och blir korrigerade i nästa uppdatering, #5150 resp. #5151.

GöranC
2018-08-28, 14:57
Så bra att jag var ute i ogjort väder!