handdator

Visa fullständig version : Att i Disgen 2018 importera och öppna en Gedcom-fil från okänt program



m19780
2018-09-04, 19:38
Jag har av en amerikan med anor i Sverige fått en Gedcom-fil på en USB-pinne. Vilket program som har använts för att tillverka denna fil vet jag inte. Har funnit dessa instruktioner: https://www.dis.se/gedcom-import-start . De inleds med följande: "Kom igång med Disgen genom att importera en GEDCOM-fil från ett annat program som du använt tidigare." Men jag har säkert inte använt det program tidigare som amerikanen nyttjat.

Hur gör jag?

C-J Gustafsson
2018-09-04, 20:07
En GEDCOM fil är en vanlig textfil som kan läsas med t.ex. Notepad. I de första raderna i filen anges vilket program som har skapat filen.

Det har egentligen ingen betydelse, GEDCOM filen skall vara så generell att det inte har någon betydelse vilket program som skapat filen.

Den amerikanska standarden skiljer sig dock på många punkter så en hel del detaljer kan gå förlorade. Den grundläggande informationen om personer och deras relationer brukar inte vara något problem.
Så var inte rädd för att prova. Har du data sen tidigare i ditt Disgen program så kan det vara bra att först använda funktionen som bara simulerar GEDCOM import men inte gör några uppdateringar.

m19780
2018-09-07, 06:25
Jag fick GEDCOM-filen av en amerikan som överraskande infann sig i Växjö. Vi fick kontakt med varandra i våras efter en DNA-träff. som tycks visa att vi är ättlingar till ett par som vid 1700-talets mitt levde i Linneryds s:n. Naturligt nog är jag nyfiken.

Det var inga svårigheter att öppna och läsa text filen. Men efter "Den simulerade importen är klar" och "Ett eller flera fel hittades" öppnas ett dokument där det på alla rader står "Underordnad tag inte tillåten, ignoreras". Tacksam för råd.

C-J Gustafsson
2018-09-07, 09:05
Fellistorna vid import av amerikanska program ger ofta långa fellistor men de primära uppgifterna brukar ändå gå bra.

Är du osäker kan du meila GEDCOM filen till mig så skall jag titta på vad det är för felsignaler och åtgärda det jag kan.
Min adress 08.55245912@telia.com