handdator

Visa fullständig version : Skärmproblem



48738
2018-09-25, 13:05
Jag använder två skärmar och har win 8, disgen 2018.
Problemet är att när jag öppnar Disgen eller ett granskningsfönster vid utskrift öppnas det varannan gång på skärm 1 och nästa gång på skärm 2 osv.
Detta felet var inte på disgen 2016 (det fanns ett liknande fel när 2016 var nytt men det fixades).

48738
2018-09-28, 12:43
Ingen som vet vad det är?

48738
2018-10-05, 12:37
Ingen som vet något om felet!!!!

Torgny Larsson
2018-10-05, 20:53
Menar du att Disgens välkomstfönster öppnas varannan gång på ena skärmen och varannan gång på andra skärmen. Det låter mycket märkligt. Är det samma vid säkerhetskopiering? För då laddas ju programmet om.
Vad händer om du håller skift-tangenten nere när du startar Disgen.
Vi behöver veta mera om din dator, skärmarna, inställningar, hårddiskar, skärmförstoring.7

48738
2018-10-06, 12:40
Välkomstfönstret och granskningsfönster för utskrift öppnas varannan gång i på vardera skärm, tilläggas skall att öppnas disgen på skärm 1 flyttar jag över den till skärm 2 och när den öppnas på skärm 2 får den vara kvar där. Samma gäller för granskningsfönstren. Fönstren öppnas alltid i helskärm så som jag hade de vid nedstängning. När öppnade fönstren samtidigt med skift-tangenten öppnades fortfarande skärm 1 o nästa gång på skärm 2 med den skillnaden att fönstren inte öppnades i helskärm. Samma händer vid säkerhetskopiering.
Använder ingen skärmförstoring. Skärm 1 är en acer som är inställd på 1920 x 1080 och liggande skärm 2 1280 x 1024 och är en DELL. Använder win 8.
Tilläggas är att när jag använde disgen 2016 fungerade det perfekt, på den skärmen jag stängde ner fönstret startade det igen. Detta problemen blev från första stund jag hade uppdaterat till 2018.
Hoppas det inte blev för rörigt med förklaringen.
/Göran

Torgny Larsson
2018-10-06, 13:39
Bra med din information. Utvecklarna kan inte se nån orsak till beteendet. Vi får nog analysera det mera handgripligt på din dator. Vid tillfälle.

48738
2018-10-07, 13:04
Tack, det är bara att höra av sig.

31581
2024-04-06, 10:19
I april 2019 skriver Disgen vid uppstart att programmet upptäckt att jag använder skärmar med olika förstoring. Detta hanteras inte på ett bra sätt av Disgen.
Helt korrekt. När jag flyttar Disgen till den stora skärmen )90 cm bred, flyttas alla fönstren ut på olika ställen och blir hur stora som helst. Det går inte att få tillbaka "normala" fönster genom att flytta tillbaka Disgen till min laptop. Man måste då mödosamt flytta alla fönstren och ställa in storlekarna igen.

Undviker därför att använda stora skärmen när Disgen är igång.
Nyttan med att kunna ha olika fönster uppe (dödboken, Arkiv Digital, Disgen o.s.v. uppe och synliga bredvid varann eller på olika skärmar samtidigt går förstås förlorad.
Så här skriver hjälpen: "Du kan göra en inställning i Windows så att Disgen inte bryr sig om skärmarnas förstoring alls. Det kanske förbättrar din upplevelse av Disgen - testa om du vill! "
Jag länkas till DIS hemsida till en artikel av Mikael Winblad skriven 2022.
Ställ in båda skärmarna med samma förstoringsprocent. Ställer jag in den stora skärmen på 150% som jag har i laptopen blir bilden på den stora skärmen så stor (onödigt) att jag inte får plats med fler än 2 program på den.Ställer jag in laptopen samma som stora skärmen 100% blir texten i laptopen så liten att man måste ha lupp för att kunna läsa den.
Då kan man i stället göra en kompabilitetsinställning för Disgen i Windows.
Jag har följt rekommendationerna och ändrat i Disgen till "Glöm alla fönsterpositioner" och i Windows 11 egenskaper till "Åsidosätt hög DPI-skalning."
Det verkar till att ha fungerat ett tag men så snart Windows uppdateras har jag problemet igen. Att återställa fönstren i Disgen igen tar lång tid!

Jag har så klart senaste version av Disgen 2023.3
Missade också att ändra inställningarna i arkiv när jag installerade 2023.3. Visste inte att inställningarna ändrades med en ny version. Där borde man bli uppmärksammad när en ny version installeras.

Nu till min huvudfråga. Problemet har varit känt i 6 år och senaste gången problemet adresserades var i artikeln för 2 år sen . Hur lång tid skall det ta innan Disgen skall fungera med 2 skärmar med olika upplösning och/eller olika förstoring?

Skall man göra ytterligare inställningar som inte nämns i artikeln?
Det verkar så.
Om man högerklickar på egenskaper på genvägen till Disgen och går till Kompabilitet/välj inställningar för hög DPI har jag markera rutan "åsidosätt hög DPI-skalning OCH rutan "använd denna inställning för att åtgärda skalningsproblem.." (detta nämner inte Mikael i sin artikel. Vet inte hur detta fönster i Windows 11 såg ut 2022) ).

Nu har jag efter ett 10-tal försök att starta och stänga Disgen omväxlande på stora skärmen och den lilla skärmen, med och utan personöversikten öppen kvarstår fönstren som de är inställda. Med hjärtat i halsgropen. Jag riskerade ju att ställa in fönstren igen som jag beskrev ovan.
Hur länge den inställningen finns kvar (Windows uppdateras i bakgrunden nu men det skall jag ändra till manuellt om jag kan hitta hur man gör) vet jag inte.
Jag har WIndows 11.
Hur man gör i äldre WIndowsversioner vet jag inte heller så klart.
Vore bra om någon som vet mer kan kommentera/komplementera ovanstående.

Christer
2024-04-07, 11:48
Skalningsproblematiken beror på de möjligheter Microsofts erbjuder i Windows som Disgens utvecklingsmiljö i sin tur använder. Det har blivit bättre efterhand men än är det inte fulländat.
Problemen visar sig främst för panelerna person- och relationsöversikterna.

Jag har inte provat artikelns förslag. Men det enklaste för att återställa panelerna är att välja Hantera panellayouter i fönstrets vänstermeny. Om du vill ha en egen layout går det att spara den under eget namn så att den kan väljas vid beov.