handdator

Visa fullständig version : Att söka "?" (frågetecken)



ThomasW
2018-10-16, 15:54
Hej!

Jag har i vissa poster angett ett frågetecken "?" när jag varit osäker på en uppgift. Detta har orsakat problem när jag har skickat in DIS Byt-utdrag. Har försökt komma runt att "?" används som wild card vid sökning för att kunna hitta alla frågetecken och radera dem, men inte lyckats. Någon som kan hjälpa mig med detta?

Undrar Thomas

Olle_Olsson
2018-10-16, 17:31
Mitt förslag; gå till ”SÖK/Personer eller ”Kikaren”. klicka på ”Nollställ” skriv in ? (bara frågetecknet) i Förnamn och klicka sen på ”Sök”.
Gör sen lika på Efternamn, ort, Yrke, mm
Men om du har skrivit in frågetecknet ihop med ett ord, kan du inte söka på detta sätt. Ex-vis om du är osäker på barnets efternamn ”Olsson?” (om du söker på *? så kommer hela databasen med.)

ThomasW
2018-10-16, 17:45
Problemet är att frågetecknet ligger i direkt anslutning till ett ord, precis som du illustrerar.

C-J Gustafsson
2018-10-16, 18:00
Det finns en funktion avsedd för att hitta och rätta i texter.

Under Verktyg finn Exportera till XML-fil och där välja att exportera för att importera till samma databas och sen finns en motsvarande Import.
Filen som skapas går att öppna med en texthanterar, t.ex. Notepad++, Notepad elelr Anteckningar.

Var försiktig vid ändring så att det bara är dina egna frågetecken som du tar bort eftersom det finns även andra frågetecken i filen.
Notera också att du inte får göra något i Disgen innan import har gjorts.

Vill du vara lite extra försiktig så kan du använda XML-filen enbart för att hitta frågetecknen, men sen välja att göra justeringen direkt i Disgen.
Är du osäker bör du ta kontakt med en fadder.