handdator

Visa fullständig version : Söka alla notiser där jag skrivit in ort men inte använt ortsträdet (lampan)



Torgny Larsson
2018-10-20, 10:28
Hej! Är det någon som kommit på ett sätt att hitta alla de notiser där jag skrivit in en ort för hand, och alltså inte använt ortsträdet, dvs lampan lyser inte.
Alternativt att hitta alla personer där jag i någon av dess notiser inte använder ortsträdet.

m11916
2018-10-20, 12:20
Konvertera till Disgenorter.
Under verktyg finns funktionen konvertera till Disgenorter som gör precis vad du är ute efter, den letar rätt på orter som inte finns i ortsträdet och hjälper dig konvertera dessa

Torgny Larsson
2018-10-20, 13:55
Ja, men medlemmen i fråga ville ha det som en söklista, typ. Kanske kände hen sig osäker med den rutinen.

Christer
2018-10-22, 08:42
Kanske inte en enkel lösning, men möjlig:

Jag kan söka alla personer som har manuellt registrerade orter på följande sätt.
1. Sök alla personer som INTE har orter i trädet (markera toppnivån) med alla underliggande nivåer
2. Resultatet blir en söklista med personer som har efterfrågade orter samt de utan ort.
3. Sök i sökresultatet efter alla orter med minst en bokstav ("?*" för ort)

För att få ut en lista med orterna kan man sen göra ett utdrag, Standard Ort där du under fliken Eget tar bort alla rader utan den översta "!Orter, ....". Resultat blir alla orter, inkl de i trädet, som finns för personerna. Orterna i trädet kan du troligen identifiera genom att de har en länsbokstav.

AlfChr
2019-02-24, 12:01
I forbindelse med å legge inn koordinater på alle gårder i min database, har jeg søkt opp førsst mine aner og laget ssøkeliste av dem og så laget et eget utddrag med bare orter i omvendt orden som presentasjon.

Da får jeg full stedsnavnliste sortert på øverste geografisk nicå og sortertrt nedover.
I og med kortnavn på fylker er uaktuelt har jeg for norske navn i ort-feltet et hierarki med nasjon øverst for utenlandske nasjoner og fylkenavn fullt ut tavet som øverste hierarki for Norge. Da vil alle stedsnavn iortlista alltid inneholde fylkesnavn og ved presentasjon vil disse sorteres for seg og om jeg eksportere listen til fil kan jeg slette alle stedsnavn på rett form og kan da konsentrere meg om de navn som avviker, enten fordi det er stedsnavn som ble lagt inn i ortlista før min nåværene normalisering av stedsnavn eller er manuelt skrevet.