handdator

Visa fullständig version : Importera andras utvecklade källträd



dis46618
2018-11-12, 23:01
Nu kanske detta inte är rätt sätt, men vill ändå förstå om man kan ha nytta av att importera andras källträd.

Jag tänker om det finns källträd som kanske kan ses som en mall och har väldigt många källor. Det kan då hjälpa en med att få bra struktur från början och även som hjälp för den ovane.
Det kanske t.o.m. kan finna något som Disgen har som valbar förinställning. Jag antar att det finns många olika sätt att lägga upp källträd men det borde vara möjligt att välja bland några "standard" varianter kanske.

Det kanske enbart skall vara ned till grupp nivå? Eller det kanske är själva källan som hjälper en mest?

Är det helt feltänkt?

BoKleve
2018-11-15, 01:07
Hej Leif!

Har du läst guiden för Källor (https://www.dis.se/kallor)?

Jag tror att ska bygga upp ditt käll-träd själv med din egen forskning!

Jag en liten variant på den officiella som jag använt i många år. Den fungerar för mig och jag ser om jag titta använt sidan tidigare.

dis46618
2018-12-27, 13:20
Strukturen som här visas är väl samma struktur som beskrivs i DISGENs handledning. För mig så känns det som något jag kan använda.
Det skulle underlätta om denna struktur kunde finnas med redan från början. Jag inser att olika forskare vill ha olika strukturer så då kanske en lösning vore att importera en struktur från någon annan. Eller att DIS har några olika att välja på för import?

Högåsen
2019-02-25, 12:58
Hej hur kan jag kopiera källor från en databas över till en ny databas ??

Olle_Olsson
2019-02-25, 23:06
Ernst, varför tänker du göra en ny databas, jag tycker att du ska lägga in alla anor i samma databas. då får du gemensamt Källträd och Ortsträd.
Ortträdet kan man exportera och sen importera i annan databas
Källträdet går inte att kopiera, eller exportera.

Olle_Olsson
2019-02-25, 23:14
Så här använder jag Ortträdet

Edgar
2019-02-26, 00:00
Ernst Jörgensen:
Här är svaret jag skrivit till dig på Facebook om att använda sitt källträd (och ortsträd) i en ny datamapp.
Jag gjorde så här.
Gör en säkerhetskopia av den datamapp där källträdet ligger.
Skapa en ny, tom datamapp. (Arkiv > Hantera datamapp... > Ny och ge den ett lämpligt namn).
Läs in säkerhetskopian du nyss skapade till den nya datamappen.
Välj menyns Sök > Personer (eller klicka på kikaren)
Nollställ sökvillkor.
Sök.
Du har nu en söklista med alla personer i databasen.
Markera en person i söklistan ock klicka CTRL+A.
Du har nu markerat alla personer i söklistan (d.v.s. i databasen).
Högerklicka i söklistan och välj "Radera markerade personer..."
Du får nu en varning att markerade personer kommer att raderas och att detta inte går att ångra. Klicka OK i alla fall.
Du har nu en datamapp utan personer men med ett källträd och ett ortsträd från den gamla databasen.

Högåsen
2019-02-26, 00:47
Tack det blev mycket bra