handdator

Visa fullständig version : Import från Mac Family three?



Christina
2011-04-29, 13:16
Hej
En medlem har skickat mig en fråga om en ged-com fil.
Det visar sig att det är en fil från Mac family three, så frågan , går det att fixa till ged-com filen så den går att ladda in i Disgen 8.2?

Christina
2011-04-29, 19:20
Om jag tittar på Mac Family Three hemsida så står det att det går att exportera material
" No, MacFamilyTree does only run on Macs and we do not offer a Windows Version. You can exchange data with Windows users through the export of GEDOM files"

Kan det vara så att det går att göra någon inställning i Gedcomexporten så att Disgen kan läsa in materialet?

Christina
2011-04-30, 19:08
Svarar mig själv !
Det visar sig att om gedcom filen som skapas av Mac Family three blir felaktig när man läser in den i en textfil (typ Notpad)
Textfiler på Macar har ingen Line Feed, allt text hamnar på samma rad

0 HEAD<CR>
1 SOUR<CR>
2 NAME MacFamilyTree<CR>
2 VERS 6.0.12<CR>
2 CORP Synium Software GmbH Germany (syniumsoftware.com)<CR>
1 CHAR ASCII<CR>
1 GEDC<CR>
2 VERS 5.5.1<CR>
2 FORM LINEAGE-LINKED<CR>

Textfil på Pc har <CR><LF>

Problemet går att lösa om textfilen läses in i Wordpad och sedan sparas om i Wordpad format så läggs <LF> till.
Det kanske är något som går att lösa i kommande version av Disgen

DanielBerglund
2011-05-01, 01:32
Det blir fixat i 8.2b, men sedan ser jag ett problem till och det är att man anger teckenuppsättningen till 1 CHAR ASCII. Om det är Mac-teckenuppsättning och man påstår det är ASCII blir åäö helt fel. Om det däremot verkligen är ASCII finns inte åäö representerat. Kan man välja teckenuppsättning vid export från Mac Family Tree? ANSEL är i så fall att föredra.

Christina
2011-05-01, 09:20
Hej
Jag vet inte om det går att ändra teckenuppsättning i Mac Family Three, (funderar på om man ska skaffa sig programmet till Macen för att testa hur det fungerar )

Kan det vara det som gör att det sedan blir varning för allvarligt del i Disgen när man försöker läsa in filen. Skickade en felanmälan om det igår.

Men hursomhelst. Lyckades att läsa in filen i Disgen efter mycket om och men och skapade en ny Gedcom fil som även testades i Min Släkt ( det fungerade att läsa in den där med) så nu hoppas jag att det fungerar för honom också.