handdator

Visa fullständig version : Ahnentafel från Disgen?



Jabbe
2018-11-19, 20:55
Jag har letat men inte funnit:
Jag vill skapa en antavla i Ahnentafel-format (som man t.ex. kan få fram med DNArboretum från FamilyTree DNA m.fl.)

Det är i princip en antavla med Kekule-numrering, innehållande detta nummer, personens namn, född år ort, död år ort
1 proband namn född död
2 fadern namn född död
3 modern namn född död
4 farfar namn född död
osv

Registerutdrag från Disgen tar (givetvis?) inte med Kekule-numrering, eftersom den skapas för varje antavla.
Utskrift av antavla skulle jag vilja göra, men bara med en rad, med ovanstående enkla uppgifter.

Syftet är att ha en enkel lista när man matchar sina anor mot andras, t.ex. DNA-matches.
Går också bra att lägga in i Excel för att få hjälp med sökningar på liknande namn, orter mm

Någon som förstår, och kan mig några tips? :confused:
Går det i Disgen att få fram en sådan enkel lista (antavla)?

C-J Gustafsson
2018-11-20, 02:38
Jag vet inte om du avser dig själv som proband eller om du vill kunna välja proband valfritt.

Din egen Ahnentafel skapar du ju lättast direkt i FTDNA. Det fungerar ju på alla som uppdaterat sitt eget släktträd där.

Jabbe
2018-11-20, 21:12
Jo, jag vet det.
Men när jag har lagt upp en massa ny information i Disgen (som är min huvuddatabas) skulle det vara trevligt att kunna få ut en uppdaterad 'Ahnentafel'. Det är ett bra format när man ska söka träffar i andras träd.
Det blir mycket jobb med att hålla Disgen och FTDNA i synk, eftersom det får göras manuellt. Tyvärr kan man inte komplettera FTDNA-trädet med nya Gedcom, bara skriva över, och då förlorar man alla länkar i FTDNA.

Så jag är fortfarande intresserad av att få ut en antavla i mycket komprimerad form (en rad per ana).
Och jag vill också ibland kunna välja vem som ska vara nummer 1, dvs proband, som man kan göra i Disgen enkelt.
Borde det inte kunna gå att få ut en sådan utskrift eller export ur Disgen ?

Anders Larsson
2018-11-20, 23:26
Hej,

Prova med grafisk antavla och mallen STD Vänster höger 2 rader. Vill du tvunget ha bara en rad så kan du lätt ändra detta, men måste då trixa lite med längden på rutan för att få plats. Resultatet blir då väldigt likt den antavla som skapas på skärmen. Det blir lite svårt att få med ortnamnen, vilket väl är det du är ute efter. Med långa rutor och litet avstånd emellan så blir den rätt kompakt, men ändå inte lik utskriften i DNArboretum som går "uppifrån och ner" när detta är "vänster till höger".

En kopia av DNArboretum utskriften finns inte ännu i Disgen, vad jag vet. Jag använder själv "kikaren" och söker på församlingar när jag jämför mellan DNArboretum och min databas. Jag sorterar alltid om söklistan på född, förnamn och efternamn för att snabbt hitta de gemensamma anorna. Jag upplever detta som det snabbaste och säkraste sättet att hitta rätt personer. När jag väl hittat rätt så använder jag släktskapstavlan för att visa på släktskapet och skickar ofta denna till den person det gäller.

Det är nog lite olika hur man vill jobba. Jag föredrar alltid sökningar direkt på skärmen istället för papper, men jag är van att ställa villkor för sökningar och sortera om på olika sätt för snabba svar och rimligt urval.

Hälsingar,
Anders Larsson

dis41263
2018-11-21, 00:24
Jag har inte lyckats få Ahnentafel på en rad men ganska nära.

Jabbe
2018-11-21, 15:04
Inte illa!
Men inte riktigt vad jag var ute efter.

Jag vill också jämföra i datorn, hellre än på papper.

Om jag har 2 st "Ahnentafel" (egen + en möjlig släkting) tar jag in dom i Excel, delar upp i 4 kolumner: Nummer, namn, född, död
Sedan använder jag Excel för att markera dubbletter med en färg. På så vis får jag en snabb lista på vilka namn som finns i båda listorna.
Det är som vanligt problem med olika sätt att skriva namnen, men jag har i flera fall hittat matchande anor, tack vare en enkel markering på detta sätt.
Dessutom kan man i Excel söka/filtrera på ortnamn i båda tavlorna, så jag har haft stor hjälp av detta sätt att jämföra.

Anders Larsson
2018-11-21, 21:34
Jag är lite imponerad över att du hittar träffar i din antavla så lätt. Min erfarenhet är att både namn och orter har så olika stavningar att det krävs min egen tolkning för att se att det är samma individ. Dessutom så är det oftast inte direkta anor utan ättlingar till mina anor som är träffar och det hittar du ju inte i din jämförelse.

Jag använder däremot möjligheten att markera en "gren" i DNArboretum i sänder då brukar jag få lämpliga delar med samma församling och kan snabbt söka igenom hela min databas, inte bara de direkta anorna. Jag börjar oftast med att markera anorna i DNArboretum med början på nr 4, sedan 5 och så vidare. Då går det ganska kvickt att se om det är "mina" församlingar det rör sig om.

Oavsett detta så vore det nog bra att lägga in din önskan om utskrift hos utvecklarna.

/Anders

Jabbe
2018-11-21, 22:15
Nja, lätt är väl synd att säga. Kanske 2 av 10 har jag hittat direkt via namnet, 1 av 10 via sökning på ortsnamnet och tillhörande maka/make i något fall.
I resten av exemplen finns det ingen träff, eller så är listan troligen inte tillräckligt lång i antal generationer.

Men det går ganska enkelt att göra en snabbkoll.

Ska lämna ett önskemål om en sådan utskrift, någonstans...

dis41263
2018-11-22, 15:13
Jag gjorde en liten beskrivning om hur jag letar gemensamma anor i Ahnentafel från FTDNA (DNArboretum-tillägget).

Jabbe
2018-11-22, 19:04
Det är mycket som går att göra med Excel...
Jag har gjort några formler, som delar upp raden från Ahnentafel i 4 kolumner (nummer, namn, född ort år, död ort år.
Sedan har jag min egen lista i ett ark, och personen jag jämför med i ett annat.
Med en liten macro använder jag sedan Excels funktion att hitta dubbletter, så att alla som har samma namn hos mig och 'den andre' markeras med blått.
(Det går att göra liknande funktioner med orter och årtal, men det är väl det du redan gjort?)
Man kan då filtrera fram dom raderna enbart om man vill, eller låta dom ligga i listan, i någon valfri sorteringsordning.
Det går också bra att söka ut t.ex. en viss ort från född- eller död-kolumnen.

Är du intresserad av att byta lite kod?
Vi kanske kan skapa det optimala sättet att matcha Ahnentafels ;)

dis41263
2018-11-22, 23:50
Hur har du tänkt av vi ska byta kod?

Jabbe
2018-11-26, 14:30
Hur har du tänkt av vi ska byta kod?


Tack för att du skickade filen som du skapat för matchning av anor!

Det är en intressant princip, att jämföra född- och döds-orter och -årtal i någon annans Ahnentafel med dom man själv har i anträd och i Disgen totalt.

En ganska avancerad Excel-fil, som verkar kunna vara till stor hjälp i sökningar!

Tack för tipsen!

.. / Jan