handdator

Visa fullständig version : Antavla / Släktöversikt



SivertJ
2018-12-03, 19:34
Hej!
Hur kan jag skriva ut en komplett antavla med alla personer med? Alternativt "exportera till annat format (t.ex. Word).
Även om det blir en aning smått.
Mvh /Sivert J

kah.lindman
2018-12-04, 12:23
Hej!
Förstår nog inte riktigt din fråga. Dis-guiden https://www.dis.se/utskrifter ger information om allehanda utskrifter bl a antavlor.
Ett alternativ är att skapa en rtf-fil, klicka då i knappen RTF-fil. Då får du en fil som kan öppnas i olika ordbehandlare bl a Word så att du själv kan formatera efter behag.
Hälsningar / Anders

SivertJ
2018-12-04, 17:20
OK! Ska kolla detta.ì

Olle_Olsson
2018-12-04, 20:35
Mitt förslag; använd Komprimera Antavla
Utskrift Antavla i Disgen;
Klicka på ”Utskrift” välj Antavla / sen ”Komprimerad, > Fortsätt.
Nu kommer du till själva ”Utskriftssidan” och får välja ”Inställningsmall”, och nedanför till höger finns ”Direktval” och där ser du vad som ingår i utskriften, om du byter Inställningsmall, så ser du skillnaden här).
Välj Inställningsmall; (ex-vis ” STD A4 Färg”)
I högermarginalen finns ”Inställningar” (under ?Hjälp) för själva utskriften, och där finns;
/Direktval / För antavlan/ Register/ Sidans utformning/.
DIREKTVAL: välj vad du vill ha med ”Skriv ut i samband med texten”;

FÖR ANTAVLAN/Innehåll; Välj notiser för; Generation; välj antal rader /generation
(Jag har för Gen 0, 1, 2 & 3 valt 3 rader. Gen 4 2 rader. Gen 5 valt 1 rad.)
FÖR ANTAVLAN/Utseende; (om du ändrar hur stor del resp. generation får ta av ytan = så ska det bli 1000 sammanlagt)
Här finns DNA Forskningsstöd, Sätt √ ”ta bara med anor med X-match”
FÖR ANTAVLAN/Stilar; Här kan du ändra standard-inställningarna, om du vill.
FÖR ANTAVLAN/ Färger; som standard har Disgen ljusa dova färger, testa dess innan du ändrar något.

REGISTER/ Jag ändrade inget
SIDANS UTFORMNING: Format/marginaler, sidhuvud, sidfot & stilar
Standard för Format är; Uppe-10, Nere-12, Vänster-12, Höger-12 mm
När du är klar, klicka på OK, och då kommer sidan med ”Sidhuvud & Sidfot” upp och du kan skriva in text.
Och i nästa steg; klicka på ”GRANSKA”, om det ser bra ut kan du fortsätta med att skriva ut.
Tips; När du tycker att utskriften blev bra = gå tillbaka och ”Spara mall (knappen finns under Hjälp), och döp mallen till något som du kommer ihåg.
Bifogar Antavlan sid 1 av flera

SivertJ
2018-12-04, 23:40
Hej! Knappen RTF-fil kan inte aktiveras. En inställningsfråga? Med vänlig hälsning/SivertJ

SivertJ
2018-12-04, 23:53
Tack! Ska kolla på detta. Kanske borde frågat också: hur gör jag för att Visa/Skriva ut HELA Antavlan? Har hittills bara kunnat visa Familjeöversikt med min far eller mor som Centrumperson. Med vänlig hälsning/Sivert J

Torgny Larsson
2018-12-05, 00:21
Hej! Knappen RTF-fil kan inte aktiveras. En inställningsfråga? Med vänlig hälsning/SivertJ
RTF-valet är bara möjligt för en del av de olika utskrifts-varianterna.