handdator

Visa fullständig version : Fader och nästa "förälder"



SivertJ
2018-12-09, 12:05
Hej! Min farmor har en far registrerad. Han flyttar sedan från orten. En ny förälder - "far" - registreras i arkiven.
Hur kan jag lägga in det och illustrera det på bästa sätt i Disgen? Det finns ju bara en ruta för "Far".
Tacksam för tips!
Mvh/Sivert J

Edgar
2018-12-09, 14:00
Om du har Disgen 2018, läs gärna Disgens Handledning på nätet, avsnittet "Sammankoppla personer med dra och släpp", https://www.dis.se/koppla-personer. Där finns mot slutet ett avsnitt "Ge barnet en föräldrarelation till", som passar in på din fråga. Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

SivertJ
2018-12-09, 17:41
Hej och tack för tips!
Läser i handledningen: "Ge barnet en föräldrarelation till - nytt Disgen 2018. I den ena familjeöversikten finns barnet, antingen som barn i en familj eller som centrumperson. I den andra finns en av de nya föräldrarna som centrumperson och den andra är knuten som partner med en relation.".
Men jag är osäker hur jag skapar den nya fadern så att det går att koppla rätt. Hanna Sandelin är nu kopplad till Fritiof Sandelin men ska även kopplas till den "nya" fadern Anders Svensson - som jag inte skapat ännu. Se bif. bild över nuläget. Således, hur ska jag skapa Anders Svensson?
Med vänlig hälsning/SivertJ

Edgar
2018-12-09, 18:45
Jag antar att den nye fadern Anders Svensson har en relation till modern Johanna Svensson. Då är det enklast att lägga Johanna som centrumperson och skapa en ny relation till henne med Anders Svensson som partner. Lägg sedan upp två Familjeöversikter så bör du få enligt bifogad bild. Ta sedan dottern Hanna Fredrika i vänstra FÖ och Shift+Dra henne till den andra relationen i den högra FÖ enligt handledningen. När du sedan släpper henne där, får du upp ett fönster där du kan välja föräldratyp för Anders Svensson (Johanna Svensson är redan markerad som biologisk moder).

Edgar
2018-12-09, 18:58
Det kanske vore mer pedagogiskt att göra den nye fadern Anders Svensson till centrumperson i högra FÖ. Då kommer Hanna att synas sedan hon släppts på den nya relationen. I första fallet med modern som centrumperson, syns inte Hanna i den andra relationen. Modern Johanna är inte "fosterförälder" som Anders Svensson är.

SivertJ
2018-12-09, 19:42
Tack så jättemycket!
Vill gärna även ha tips om "Men jag är osäker hur jag skapar den nya fadern så att det går att koppla rätt. Hanna Sandelin är nu kopplad till Fritiof Sandelin men ska även kopplas till den "nya" fadern Anders Svensson - som jag inte skapat ännu".

Edgar
2018-12-09, 20:36
I den FÖ som du visar i den word-fil du bifogat, dubbelklicka på modern Johanna Svensson. Då får du henne som centrumperson med en relation till Fritiof Sandelin och Hanna Fredrika Jonsson som barn, se min bild, vänstra FÖ. Klicka på knappen Relation nere till vänster så får Johanna en tom relation under dottern Hanna Fredrika med en tom partner. Klicka på den tomma partnern och lägg in Anders Svensson där. Då har du den vänstra FÖ i mina bilder. Klicka på ikonen för "Arrangera Familjeöversikterna för flyttning/koppling" i vänstra marginalen. Då får du två FÖ enligt min första bild. Dubbelklicka på Anders Svensson i den högra FÖ. Då får du min andra bild. Håll ned SHIFT-tangenten samtidigt som du med musen markerar Hanna Fredrika och drar henne över till Anders Svenssons relation med Johanna. Medan du håller musen nedtryckt över relationen får du litet extra information i en ruta. När du sedan släpper musen, får du upp det inmatningsfönster som du ser i min första bild. Ange där vilken föräldratyp Anders Svensson skall vara och klicka OK. Du skall då se Hanna under den nya relationen med ett [F] framför om hon är fosterbarn, ett [A] om hon är adoptivbarn. Med Hanna Fredrika som centrumperson, kan du växla mellan hennes föräldrapar genom att trycka SHIFT + vänsterpil/högerpil.

SivertJ
2018-12-09, 22:26
Toppen! Tack! Kollar på den här sekvensen i morgon.

SivertJ
2018-12-10, 12:49
Hej och tack för jättebra vägledning! Har skapat Anders Svensson och länkat Hanne enligt den.
När jag visar SÖ med Hanna som centrum ser jag inte Anders S. Bara om jag väljer Johanna som centrum. Då syns Anders S. Men Hanna och nedåt i dubbla led, med mina föräldrar och min syster och jag.
Har jag lagt in fel? Kan man visa Hanna osv med Anders S på ett annat sätt?
Med vänlig hälsning/SivertJ

Edgar
2018-12-10, 14:49
I SÖ visas det föräldrapar som står överst i Föräldrapanelen i barnets PÖ. Man kan flytta föräldraparen uppåt och nedåt i föräldrapanelen genom att högerklicka i parets ruta (vid flyttning kan du välja vilken som helst av föräldrarna i den valruta som först kommer upp). Se bifogade bilder.

SivertJ
2018-12-10, 15:22
I SÖ visas det föräldrapar som står överst i Föräldrapanelen i barnets PÖ. Man kan flytta föräldraparen uppåt och nedåt i föräldrapanelen genom att högerklicka i parets ruta (vid flyttning kan du välja vilken som helst av föräldrarna i den valruta som först kommer upp). Se bifogade bilder.

Sorry, hittar inte en sådan PÖ som visas i bild nr 3. Tips om detta?

Edgar
2018-12-10, 17:41
Antingen är ditt fönster för PÖ för litet för att visa föräldrapanelen eller också är föräldrapanelen inte vald att visas. De paneler som skall visas ställer du in under fliken Visa i PÖ, se bifogad bild.

SivertJ
2018-12-10, 18:24
Antingen är ditt fönster för PÖ för litet för att visa föräldrapanelen eller också är föräldrapanelen inte vald att visas. De paneler som skall visas ställer du in under fliken Visa i PÖ, se bifogad bild.

Hej igen! Tack för tålamodet!
Föräldrapanelen är vald såsom din bild visar. Men jag kan inte få upp den PÖ bilden enligt Ny förälder_3.
Jag försöker utgå från bif. bild.

Edgar
2018-12-10, 23:54
I Föräldrapanelen i Hannas PÖ, högerklicka i den nedre rutan, den med Anders Svensson och Johanna. Du får då upp ett fönster som frågar om du vill välja Anders Svensson eller Johanna. Det spelar ingen roll vem du väljer så klicka på Anders Svensson för enkelhets skull. Du får då upp den meny som jag har i Bild 3 (där har jag redan flyttat upp Anders Svensson och Johanna). Nästan längst ned i menyn, klicka på "Flytta uppåt" så hamnar Anders Svensson och Johanna först och Anders Svensson visas i SÖ som i min Bild 4.

SivertJ
2018-12-11, 16:47
Toppen, tack!! Funkade elegant!