handdator

Visa fullständig version : Disgen8 baserad släktdatbas exporterad till MyHeritage via GEDCOM 5.5.1



etxpng
2019-01-04, 17:25
Hej!
Jag har på en CD-skiva fått tillgång till en Disgen8 baserad släktdatabas genererad 2008 på ca 1000 släktingar. Den inkluderade GEDCOM 5.5 baserade exportfilen har jag sedan laddat in i min MyHeritage databas som ett nytt projekt. Funkar hyfsat men det finns en del skavanker som att nytillagda släktingar visas utan namn på MyHeritage websida medan MyHeritage Family Tree Builder visar släktingen med namn. Går att fixa med lite "handpåläggning". För att slippa denna handpåläggning har MyHeritage bett mig exportera Disgendatabasen via GEDCOM5.5.1 protokollet som uppfyller MyHeritage kravställning på denna typ av dataexport.
Någon som gjort denna typ av modifiering från GEDCOM5.5 till GEDCOM5.5.1 baserad export av data baserad på att all data skall gå att hämta från en CD skiva?

Hälsningar
Peder

C-J Gustafsson
2019-01-04, 20:02
GEDCOM 5.5.1 är nog deras egen variant av GEDCOM.

Tittar på en GEDCOM fil skapad av HyHeritage skiljer sig angivelsen av namn genom att dom även har rader för förnamn och för efternamn.

Med GEDCOM taggarna
1 NAME (så som standard namn ser ut "förnamn /efternamn/"
2 GIVN (där vill dom ha enbart förnamnet)
2 SURN (där vill dom ha enbart efternamn utan omgivande /-tecken)

Med Disgen kan man inte ordna till detta och jag känner inget annat program heller som gör det.
Enda sätter blir då att med något litet program komplettera GEDCOM filen med de önskade taggarna.

Micael Frank
2019-01-04, 20:24
Gedcom 5.5.1 är inte en vedertagen standard men många program använder den trots det idag.
Genney exporterar förnamn och efternamn med GIVN och SURN och använder gedcom 5.5.1.

etxpng
2019-01-04, 23:45
Tack för intressanta kommentarer. Jag skall testa med Genney. På bifogad bild visas kataloger och filer som jag tolkar som
utgångsmaterialet när jag skall generera den GEDCOM5.5.1 baserade disgenfilen. OK?

På CD-skivan finns följande tre huvudkataloger som använts vid GEDCOM5.5 genereringen:

1. Dg8 data Filmapp
2. Miniatyrer Filmapp
3. dg8 Z ZIP archive

etxpng
2019-01-05, 00:08
Tack för intressanta kommentarer. Den GEDCOM5.5 genererade Disgenfilen som jag nu kört in som ett nytt projekt i mitt MyHeritage träd
har främst svagheten att när jag lägger till nya namn i detta projekt i min Family Tree Builder så försvinner namn uppgifterna i webversionen men inte
födelsedata när jag synkar från Family Tree Builder versionen av trädet.
Har lärt mig via support från MyHeritage att detta fixas med följande tre åtgärder: 1. Matcha antalet individer representerade i olika språk använda i
i Data Entry language under tab: Verktyg och språk i Family Tree Builder 2. gör en dummykorr på något av de nya
namnuppgifterna som du lagt till i det Disgen-genererade Familiy Tree Builder projektet. 3. Synka mot den web baserade MyHeritage versionen.

Dessa tre åtgärder har jag aldrig behövt använda när jag skapat mitt stora originalträd i MyHeritage (utan disgenfil). Därför
känns lösningen med GEDCOM 5.5 Disgenimport väldigt komplicerad. Min förhoppning är därför att jag skall slippa dessa tre åtgärder
om jag kör en import till MyHeritage baserad på GEDCOM 5.5.1 istället.
Hänger ni med på mina tankar och har jag rätt att jag slipper dessa tre åtgärder om jag lyckas generera en GEDCOM5.5.1 export istället för GEDCOM5.5 ?

Micael Frank
2019-01-05, 09:40
Låter ändå underligt att du ska behöva 5.5.1 do taggarna GIVN och SURN även ingår i 5.5, se http://homepages.rootsweb.com/~pmcbride/gedcom/55gcch2.htm#PERSONAL_NAME_STRUCTURE.

etxpng
2019-01-05, 10:54
A) Jag har funnit att data som läggs till i mitt icke GEDCOM baserade MyHeritage träd går in i sin helhet både i Family Tree Builder och efter synk, till webversionen.

B) Lägger jag till data i mitt GEDCOM5.5 baserade träd via webinterfacet visas namnuppgifterna som "okänd" i webversionen (övriga data som födelseuppgifter är synliga). När jag sedan öppnar upp min Family Tree Builder i min laptop görs en automatisk synkning som leder till att namnuppgifter och övriga data som tidigare lagts till via webinterfacet nu är synliga i Family Tree Builder!
För att få kunna ersätta "okänd" med korrekta namnuppgifter i webversionen måste jag, enligt direktiv från MyHeritage supporten, se till så att jag har samma antal släktindivider noterade i mitt Primary Data Entry Language (svenska) som mitt Secondary Data Entry Language. Denna procedur genomförs under Tools och språktabben i Family Tree Builder. När denna ensning väl är genomförd återstår att göra en sak till: skriv in en "dummyändring" på godtycklig individ i Family Tree Builder. Sedan gör man synkning varvid rubrikerna "okänd" ersätts med respektive namnuppgifter. Till slut går man in och återställer "dummyändringen". (Proceduren med dummyändring har jag kommit på själv och är sannolikt en följd av en bug i MyHeritage SW:).

Om jag alltså förstår dig rätt Micael, borde en tillämpning av GEDCOM5.5.1 fortfarande kräva den omständliga hanteringen av dataförändring i trädet som jag beskriver under B) ovan. OK?

Micael Frank
2019-01-06, 10:12
Lite svårt att hänga med då jag inte använder Family Tree Builder själv och MH endast för dna-matchningar.
Det låter onekligen lite krångligt det du beskriver under B och det skulle kunna vara att nåt med gedcom-filen. Jag skulle fråga MH supporten vad specifikt som krävs i gedcom-filen för att få med namnen och varför v5.5.1.