handdator

Visa fullständig version : Hänvisning av församlingar vid Disbyt-utdrag



m13503
2019-01-05, 18:13
I inställningarna för Disgen finns möjlighet att välja hänvisning av församlingar till län eller landskap. Vid ett tillfälle hade jag gjort valet att hänvisa till landskap. Då jag gjorde ett Disbyt-utdrag visade det sig att många personer föll bort, för att de orter de var knutna till, inte kunde placeras. Samma orter hade accepterats i tidigare inskick, men då hade jag inställningen hänvisning till län. Vid senare inskick har jag återställt hänvisningen till län.

Exempel:

Hänv till län --> Hänv till landskap --> Har tolkats som (och kan därmed inte placeras)

Lunda (AB) --> Lunda (Uppl) --> Lunda (C)
Bromma (AB) --> Bromma (Uppl) --> Bromma (C)

Vid Disbyt-utdrag är det alltså viktigt att se till att den här inställning står på län. Tyvärr ser jag inte att detta framgår i anvisningarna för hur man gör ett Disbyt-utdrag.

Det här är Disgen-orter och internt i Disgen finns för dessa orter kopplingen till såväl län som landskap. Det är ingen ändring i de enskilda ortsangivelserna som jag gjort, utan bara den generella ändringen av hänvsinngen. Det bästa vore då om kopplingen till län automatiskt skulle användas vid Disbyt-utdrag oberoende av vad man som användare har gjort för inställning.