handdator

Visa fullständig version : Frågor/förslag kring implementation av GUI



SL2019
2019-01-07, 00:42
Jag är alldeles ny och grön med Disgen och kan givetvis ha missuppfattat både det ena och det andra, men det är viss funktionalitet jag är lite undrande över och undrar om någon har svar/information ang. nedan?
GUI
1) Det verkar inte finnas type ahead + automatiska platsförslag när jag skriver in uppgift i det s.k. ortsfältet. T.ex. att "korpilombolo" föreslås när jag matat in "korpil"
2) Kunna skriva in namn direkt i personöversiktens namnpanels namnfält utan att behöva öppna en redigeringsdialog
3) Defaultstorlek på de olika panelerna/blocken i personöversikten borde kunna vara anpassad till rimligt antal förväntade uppgifter t.ex. mindre höjd för föräldrablocket eftersom de oftast är två ... (även en hittat bugg här)
4) Panelen levnadsbeskrivning sorteras inte automatiskt i kronologisk ordning
5) Går att dra i fältens högerkant, men inte att ändra bredden (eller är detta en bugg), vilket vore tacksamt för att slippa en massa onödigt breda fält
6) Lägga två fält bredvid varandra på samma rad
7) Menyer/dialoger följer inte windowsstandard (är GUI eg. en webbsida?)
/SL

Hans-Peter
2019-01-07, 15:49
Hej!

De flesta av de punkter du nämnar vill jag överlåta någon annan att svara på, men punkt 1 ) skall jag ge dig ett svar på:

Det rekommenderas starkt att använda det ortsträd som finns i Disgen, alltså inte skriva in orten, utan trycka på lampan bredvid orstfältet och sedan välja orten från trädet. Antingen genom att söka efte den, om man inte vet vilket län och kommun den finns i, eller klicka fram den.

Vitsen med att göra så är att du for orten kopplat till den karta som också finns i Disgen.

Christer
2019-01-07, 16:07
Då jag komplettera med lite info på dina övriga funderignar:
2. Inte för tillfället, jag har inte detaljkunskap om vårt utvecklingsverktyg ger dessa möjligheter
3. En smaksak
4. Vi har valt att forskaren själv ska få styra över ordningen, alla notiser har inte datum
5. Panelen, t.ex levnadsbeskrivning går att justera bredden för.
6. Om du t.ex menar född och död så går det inte.
7. Vi har ett arv som våra gamla användare ogillar om vi ändrar för mycket. Nej vi följer inte någon webbstandard för meny/dialoger. Vilken windowsstandard syftar du på? Är det något speciell funktion du tänker på?

SL2019
2019-01-07, 16:51
Hej och tack för svaren.
@Hans-Peter: det ena utesluter inte det andra :-)
@Christer: 5&6 jäpp t.ex. kunna lägga född och död på samma rad; 7 Jag tänkte främst på Microsofts råd ang gränssnitt eftersom, om jag förstått det rätt, Disgen huvudsakligen är en Windowsprodukt.