handdator

Visa fullständig version : Maska bort månad och år ur födelsedatum från valt år



Ulf A
2019-01-10, 15:27
Jag publicerar delar av min släktforskning som html-sidor på egen domän. Underlaget är genererat med disgen. Även om det krävs lösenord för att bläddra på sidorna kan det vara klokt att inte visa hela födelsedatumet för yngre personer, de som inte visas i t.ex. Birthday.se. Internet har mer och mer blivit lekplats för diverse kriminella personer. Jag kan skanna sidorna före publicering och ändra med hjälp av skript men det vore bra att ha den funktionen som tillval vid generering. Från valt år visas bara födelseår

Christer
2019-01-11, 08:39
Inför nästa version av Disgen har vi en lösning som exkluderar nu levande personer helt. Kan det vara något?

Delphinus
2019-01-11, 09:28
Inför nästa version av Disgen har vi en lösning som exkluderar nu levande personer helt. Kan det vara något?

Intressant, berätta mer. Vilken ålder gäller för "nu levande personer".

Ulf A
2019-01-11, 10:20
Jag är inte helt säker på vilken policy som Birthday.se följer men jag tror att bara personer som fyllt 16 år visas vid sökning. De har också krav på medlemskap och inloggning för att få "alla data" dessutom. För medlemskap krävs att man är bosatt i Sverige och har ett svenskt personnummer.
Att bara visa personer med noterat döddatum är också ett bra alternativ men för släkten som loggar in på rimligt säkert sätt är det intressant att åtminstone se födelseåret på barn i släkttavlan.

Christer
2019-01-14, 11:13
För de med dödsdatum ska de varit döda i 10 år. När inget dödsdatum finns får vi göra en annan approximering.