handdator

Visa fullständig version : Yrket fabrikör



meggarn
2019-01-16, 20:56
Fått via SCB sökning på Arkiv Digital veta att en släkting i mitt släktforskningsarbete hade yrkestiteln fabrikör. Enligt Wikipedia någon som äger eller driver en fabrik. Nu bodde han mitt inne i Stockholm och det enda jag har hört är något om en mekanisk verkstad, men även något om en fiskaffär.

Om det kan ha varit fiskaffären det rörde sig om, eller om det är något större, borde det inte gå att gräva fram om det var en välkänd fabrik? Framgår ju inte mer av uppgifterna än att det var på 1960-70-talet.

Phryxe
2019-01-17, 08:03
Bra fråga. Tror inte jag försökt försökt mig på att finna den typen av svar tidigare. Eftersom jag inte vet bättre skulle jag söka på personens namn i befintliga databaser/register och se om det dyker upp något. Testa exempelvis Nationella arkivdatabasen (NAD) och Stockholmskällan (SSA). Några institutioner/arkiv man kan försöka med är Stockholms stadsarkiv (SSA), Föreningen Stockholms Företagsminnen, Kommerskollegium, Patent- och registreringsverket/Bolagsverket (aktiebolag m.m.), Kungliga bibliotekets tidningsarkiv etc.

meggarn
2019-01-17, 10:56
Tack för svar. Jag ska se om jag kan hitta någonting den vägen. Det är just väldigt knepigt att få fram information kring honom på grund av sekretesspärren som finns på handlingar efter 1948.

GunnarBer
2019-01-17, 11:14
Du kan alltid prova:

Stockholms Borgerskap Högalidsgatan 26–28, 117 30 Stockholm. Telefon: 08-720 89 00 E-post: info@borgerskapet.se