handdator

Visa fullständig version : Sökning av person



Roger Olofsson
2019-01-20, 10:14
Skulle man inte kunna ändra fönstret "Välj person/Sökning"? Jag skulle vilja att resultatet presenteras i en lista med Personidentitet, Referens, men att Namnfältet splittas till tre kolumner Förnamn, efternamn och Levnadsår. Alla kolumner ska man kunna klicka på för att ändra sorteringen.

Anders Larsson
2019-01-22, 19:57
Hej Roger,

Då skall du använda "Kikaren" där finns alla funktioner du letar efter. Sortera gör du genom att klicka på rubriken. Tänk på vilken ordning du vill ha. Själv kör jag födelseår, förnamn och efternamn. Vilket ger en lista sorterad på efternamn, förnamn och födelseår. Alltså datorlogik.

Lycka till,
Anders

Roger Olofsson
2019-01-22, 21:32
Hej Anders!

Jo det vet jag, men om jag redan har söklistor som jag vill behålla samtidigt som jag vill göra en snabb sökning på en person så vore det bra om man kunde göra bättre sökningar på det här sättet. Om jag söker på Per Nilsson så får jag 165 träffar som är sorterade på Personidentitet. Inte så roligt att leta i den listan.

Phryxe
2019-01-23, 07:27
Skulle man inte kunna ändra fönstret "Välj person/Sökning"? Jag skulle vilja att resultatet presenteras i en lista med Personidentitet, Referens, men att Namnfältet splittas till tre kolumner Förnamn, efternamn och Levnadsår. Alla kolumner ska man kunna klicka på för att ändra sorteringen.
Är inte säker på att jag förstår vad problemet är. Menar du att du inte kan sortera kolumnerna i träfflistan (söklistan) på annat än PersonID eller menar du att du vill ha andra kolumner i träfflistan än PersonID, Förnamn, Efternamn, Född, Död, Födelseort och Dödsort!?

Christer
2019-01-23, 09:17
Min rekommendation är att du gör en sökning i en ny fönstergrupp (Skapa > Nytt fönster (ny grupp) > Söklista) så får du listan du efterlyser.

Roger Olofsson
2019-01-23, 18:59
Christer tack för tipset! Men går det inte att ändra efter mitt förslag? För fönstret "Välj person/Sökning" fungerar bara om man inte har många personer i databasen.

Christer
2019-01-24, 08:01
Vi får ha med det i tankarna när vi ser över funktionen.