handdator

Visa fullständig version : Information försvinner vid krasch/omstart



Roger Olofsson
2019-01-20, 11:20
Om datorn kraschar eller om datorn startar om efter en windowsuppdatering då försvinner en del information i Disgen tex personer som har lagt till i favoriter och senaste personer. Går detta att fixa?

m00707
2019-01-20, 12:08
Har du datamappen på hårddisken eller i molnet?

Roger Olofsson
2019-01-20, 12:59
Lokalt under Users. Windows 10

Christer
2019-01-21, 09:44
Uppgifter av den typen samt senaste ort, källa etc sparas när programmet avslutas på ett kontrollerat sätt. Vi har den senaste tiden inte undersökt om det går att ändra på det så att uppgifterna sparas oftare.

Roger Olofsson
2019-01-23, 20:17
Finns det någon nackdel om dessa uppgifter autosparas?

Christer
2019-01-24, 09:08
Klart det är en fördel. Användning (visning och komplettering) av dessa listor är en central funktion som förekommer på många ställen. I värld av obegränsade utvecklingsresurser vore det möjligt att ändra lösningen. I nuläget bedömer vi att det är viktigare att få bort de krascher som förekommer istället för att ta hand om de negativa konsekvenserna av dem.

Roger Olofsson
2019-01-24, 20:09
Om ni fixar autosparning av data som försvinner vid krasch, då gör det inte lika mycket när väl kraschen kommer! :-) För krascher kommer ju alltid finnas så länge det kommer nya funktioner!

Edgar
2019-01-25, 00:20
Krasch är en onormal händelse i ett program. Att det då försvinner viss data är inte konstigt alls. Ett program som väntas krascha titt som tätt vill man inte använda. Därför är det viktigare att avhjälpa kraschen än att försöka rädda alla data inför en eventuell krasch. Inga krascher = inga förlorade data.

Rolf Carlsson
2019-01-27, 15:36
Det är som Edgar skriver - viktigt att åtgärda bakomliggande kriterier, som orsakar en krasch.
I tidigare versioner av Disgen hade jag då och då krascher vid registrering. i Disgen2018 har jag inte upplevt detta. Däremot har jag haft en del datoravbrott i strömsparläge - sannolikt nätverksrelaterade händelser. Effekten på Disgen blir då densamma; dvs att systemet avslutas oplanerat.

Att vissa referensuppgifter då försvinner når inte nivån problem utan är snarare en viss obekvämlighet. Det viktiga är att inga registrerade uppgifter försvinner. Jag har inte vid något oplanerat avslut märkt att någon information har försvunnit.

Beta av andra mera angelägna åtgärder avseende systemförbättringar!

Rolf Carlsson
2019-02-15, 23:11
I kväll hade jag en oplanerad avslutning av datorn i strömsparläge och kan nu konstatera att de fyra sist registrerade personerna fallit bort. När jag sedan återtar registreringen blir det samtidigt en lucka i nummerordningen på just fyra nummer. När jag söker på något av dessa nummer får jag upp ett blankt fält i söklistan.
Det är ju rätt uppenbart i detta fall, när jag vet exakt vilka personer som saknas - min kladdnotis låg kvar framför tangentbordet. På detta sätt har jag inte tidigare kunnat konstatera att även information fallit bort.
Om jag bara gjort kompletteringar av tidigare registrerade personer i transaktionerna närmast före systemavslutet är det mycket värre att konstatera, då ju inga individer saknas.

Detta betraktar jag som ett allvarligt fel (att referenslistor ej blir uppdaterade bryr jag mig inte om). Det kan ju vara så, i motsats till vad jag skrivit ovan, att information även tidigare fallit bort, men jag inte upptäckt det.

PS, för att vara mera precis, så var nog registreringen för tre av individerna avslutad medan den fjärde var påbörjad och i öppet läge, när annat plötsligt dök upp och jag lämnade datorn i strömsparläge. Tydligen hade även denna öppna post tilldelats ett individnummer. Att just denna öppna post (eller vid komplettering: ny information beträffande denna individ) faller bort kan jag möjligtvis förstå. Men varför skulle de tre föregående individerna kunna falla bort?

Jag har försökt att kolla upp om jag har tidigare luckor. När jag jämför en söklista med "alla som är släkt" med högsta individnummer är differensen 90 individer, vilket kan vara enskilda personer/dubbletter, som raderats. Är dessa individer även fysiskt utraderade i databasen eller finns någon information kvar?

PPS, fick nog åtminstone delvis ett svar. När jag återregistrerar personerna så får jag dubbletträff på namnen med de "försvunna" ID-numren. Följaktligen finns de kvar i databasen. Däremot går det inte att aktivera dubbletten utan nyregistrering måste göras.

Ett avbrott i datorn med nedstängning kan ju inträffa precis när som helst - det räcker med att en säkring går i elsystemet.

Rolf Carlsson
2019-02-16, 18:47
Problemet har fått sin naturliga lösning - vad skönt!

Jag åstadkom två "misstag" samtidigt vid sökning
- dels blandade jag ihop två bröders resp. äktenskap, där de saknade barnen hörde till den andre brodern
- och dels hade jag inte nollställt sökkriterierna och en annan sökparameter påverkade nollresultatet.

Nu är det bara att radera de "försvunna" personerna, som hamnat hos fel broder och allt är som det skall. Mitt ursprungliga konstaterande kvarstår numera bekräftat att ingen information försvinner vid oplanerade systemavslutningar

Rolf