handdator

Visa fullständig version : Bollnäs, Vittsjön, husförhör läshjälp



meggarn
2019-02-03, 03:57
Hej,
Försöker följa och identifiera anhöriga till Barbro Persdotter från första husförhörsboken för Bollnäs församling.

Bollnäs (1738-1759)
SE/HLA/1010020/A I/1, P. 241, 472 o 645

Barbro Persdotter ska enligt uppgifter ha föts September 1721, födelseförsamling okänd. Husförhörsboken sträcker sig bara från 1738.

Försöker främst hitta när hennes man Jan Jansson dök upp i bilden samt hennes föräldrars namn.


BILD 1, p. 241

Försökt tyda ur så mycket det går.

n. 6 Wittsjön

??? Pär Micaelsson
Hustrun Svea Micaelsdotter
Morfar ???
???
Döttrar: Barbro. 17
Margreta 12
?? 8
?? 5
Son. Pär 2
Drängen Jörgen Sigfridsson

------------------------
BILD 2, p. 472

Nr 6 Wittsjön

??
Änka? Hustru Svea Micaelsdotter?
?? Barbro Pärsdotter
Döttrarna Margareta
??
??
Dräng ???

------------------------
BILD 3, p 646

Nr 7 Wittsjön

Jan Jansson?
Hustru? Barbro Pärsdotter?
?? Svea Micaelsdotter?


-------------------------

Phryxe
2019-02-05, 13:33
241

N. 6 Hwitsiön

Skattfinn. Pär Michelsson
Hustrun Sara Michelsd:r
Moder H. Ella Christoffersd:r (blind) - Kan intet på Swänska men skul kunn wäl på f.
Mågen Pär Olsson
Döttrar:
- Barbro 17
- Margreta 12
- Sara 8
- Anna 5
Son Pär 2
Drängen Jöran Sigfridsson

Bollnäs (X) AI:1 (1738-1759) Bild 1270 / sid 242 (AID: v133999a.b1270.s242, NAD: SE/HLA/1010020)

meggarn
2019-02-05, 20:32
Mången tack. Du må ha läst ett antal sådana där sidor som kan tyda det såpass.

Men jag blir fundersam på "titlarna", skattfinn, och "moder h", är det modern till hustrun det mån tro?

Phryxe
2019-02-05, 21:03
Skattefinne, antar jag är en finne på skattejord.

Angående benämningarna moder, måg etc brukar de utgå från husbonden. Jag tolkar det som att hustru Ella är Pers moder. Han anges vara finne och modern (om jag läser det rätt) kan inte svenska, men väl finska. Om Ella varit hustruns moder hade det nog stått svärmoder.

meggarn
2019-02-17, 11:44
Vad torde en måg vara i de här tidsåldrarna? Jag läste att det kunde innefatta något annat än svärson som det brukar innebära i nutid. Det här är ju kring 1700-talet, tänker mig att 300 år gamla betydelser är lite annorlunda..

Phryxe
2019-02-17, 13:35
Vad jag kan se (i SAOB) är betydelsen densamma som idag.

meggarn
2019-02-18, 14:20
Har försökt hitta reda på var dessa blir av i kommande husförhörslängder utan större resultat.

Barbro Persdotter finns liksom sina föräldrar (Pär och Sara) och farmor (?) Ella i Husf.längd (Bollnäs), SE/HLA/1010020/A I/1: P. 241

I samma husförhörslängd P. 472
finns istället Barbro Persdotters man Jan Jansson med, samt hennes mor Sara Michaelsdotter.

Mågen Pär Olsson, farmor Ella Christoffersdotter och far Pär Michaelsson kan jag inte uttyda någonstans.

Ser inga uppgitfrer i föregående pag. att de skulle ha omkommit eller flyttat under tiden, men man kanske inte var så noga med att anteckna detta.

I samma husförhörslängd P. 645, samt P. 818 kan jag inte heller påträffa dem. Därför antar jag rimligen att de avlidit, får för mig att Barbros make Jan tagit över som skattfinn någon gång mellan pag. 241 o 472, men har inget som direkt styrker detta.

Död o begravningsboken för Bollnäs börjar inte förrän 1798, och att leta igenom alla byar är på tok för tidskrävande.

Du har inga bra idéer hur man kan gå vidare?

Phryxe
2019-02-19, 08:46
Uppgifterna blir sparsammare i äldre längder vilket gör det svårare att följa personer. Förutom att behöva bläddra igenom hela husförhörslängder kan du behöva kombinera olika källor, ex. mantalslängder, domböcker och bouppteckningar. Kolla också upp om det finns register (ex. SläktData eller DDSS) eller publikationer rörande orten du forskar på.

meggarn
2019-02-19, 12:28
Brukar såna där källor vara digitaliserade, typ bouppteckningar? Mantalslängder från 1700-talet, förekommer sånt förresten?

Verkar vara sparsamt med information öht kring vissa församlingar. Men jag ska se om jag kan hitta något från den tiden.

Är ju synd att man hittar varken födelse eller död-böcker.

I vissa fall har jag sett ett angivet födelseår för vissa personer, men de har inte påträffats i födelseboken. Då funderar man om uppgifterna som lämnats i husförhören är felaktiga.

Phryxe
2019-02-19, 12:58
Bouppteckningar är digitaliserade, ofta med namnregister. Mantalslängder (också digitaliserade) finns från början av 1600-talet, dock kan det vara luckor i materialet p.g.a. bränder och dylikt.

meggarn
2019-02-19, 15:03
Men mantalslängder, kan man hitta dessa i SVAR?

Har ju hittills bara koncentrerat mig på kyrkböcker och i vissa fall andrahandskällor som Dödboken, Sveriges Befolkning 19xx osv samt upplysningar från Skatteverket.

Det är just i dessa förekommande fall som när det tar såhär tvärstopp som det förståss är bra att hitta alternativa källor. I vissa fall tar ju kyrkböckerna slut bakåt eller börjar inte förän senare.

Har något fall där en släktforskning lagts upp på nätet med några släktingar som finns med på min sida långt bak i tiden. Där har kyrkböckerna tagit slut för min del på 1800-talet, men man har påträffat släkt långt bak till 1500-talet. Hittar inga källor på dessa släktingar dock.

Phryxe
2019-02-19, 23:01
Men mantalslängder, kan man hitta dessa i SVAR?
https://sok.riksarkivet.se/mantalslangder?Forsamling=bollnäs


Har något fall där en släktforskning lagts upp på nätet med några släktingar som finns med på min sida långt bak i tiden. Där har kyrkböckerna tagit slut för min del på 1800-talet, men man har påträffat släkt långt bak till 1500-talet. Hittar inga källor på dessa släktingar dock.
Källor denna tid är ex. landskapshandlingarna från ca 1540-1630 som bl.a. innehåller saköreslängder och jordeböcker (årliga räntan).

meggarn
2019-02-22, 09:23
https://sok.riksarkivet.se/mantalslangder?Forsamling=bollnäs


Källor denna tid är ex. landskapshandlingarna från ca 1540-1630 som bl.a. innehåller saköreslängder och jordeböcker (årliga räntan).

Tack så mycket. Jag ska titta igenom det där under dagen när jag kommit till en bättre dator.