handdator

Visa fullständig version : Importera porträtt



9946
2019-02-22, 09:51
Jag har börjat ta tillvara bilder på släktingar i Svenskt Porträttarkiv. När jag importerar dessa till Disgen blir porträtten oftast kraftigt försämrade, rutiga eller randiga. Lyckas inte kopiera bilden i Disgen för att visa exempel här.
Kan man åtgärda bildförsämringen?

I samband med detta noterar jag också att i Disgen 2018 finns bara ”Bild” under funktionen ”Lägg till notis”. Tidigare har jag kunnat lägga till ”Porträtt” och dessa har då också visats i Familjeöversikten. Har porträttfunktionen tagits bort eller har jag missat något?

Christer
2019-02-22, 15:41
När du skapar en bildnotis kan du välja om den ska vara porträtt genom att markera rutan "Använd som porträtt".

Edgar
2019-02-22, 17:37
Jag ser i Svenskt Porträttarkiv att många av deras bilder är kopierade från äldre böcker eller tidningar. Dessa bilder är uppbyggda av ett relativt grovt punktmönster. När dessa bilders punktmönster interfererar med ett annat punktmönster som inte är synkroniserat, t.ex. det täta punktmönster som bygger upp bilden i datorn, bildas ett interferensmönster som kallas moiré. Det är antagligen det som förstör bildkvalitén. Ett avancerat bildbehandlingsprogram kan kanske ta bort en del av moirémönstret men knappast allt.

9946
2019-02-22, 18:17
Tack Christer och Edgar för era svar!
Slarvigt av mig att inte observera porträttrutan.
Nu förstår jag varför moirébildningen uppstår.
/Göran

SAX
2019-02-23, 15:57
Jag brukar kopiera länken till bilden i Svenskt Porträttarkiv och lägga in den under Arbetsmaterial. Bilden blir ok men det blir besvärligt om man vill ha med bilden i utskrifter.