handdator

Visa fullständig version : Släktingar som flyttat utomlands på 1950 talet och framåt



meggarn
2019-02-26, 09:39
Har sökt förflyttningar på en släkting Ingrid Mary Kristina Viklund (f. Backlund) född 1921 i Anundsjö som skaffat familj i Sverige. Hon finns inte i folkbokföringen från 1960 och enligt en bouppteckning gjord 1980 på hennes mor Brita Lisa Backlund är hon då bosatt i Canada, troligtvis med hela familjen då ingen av dem verkar existera i Sverige.

Eftersom det skett efter 1948 så ställer ju sekretessen till det att hitta in och utflyttningsdata.

Får bottennapp i söktjänster som Find a grave osv, men kan ju hända att hon gift om sig eller helt enkelt fortfarande lever idag (borde då vara 97 år).

Min kunskap om att hitta folk utanför Sverige är väldigt begränsad, speciellt då det är så pass oklara uppgifter från 1981 och framåt kring make och efternamn osv.

Jag tror inte Emibas och liknande är aktuellt pga att flytten troligen skett efter 1951, det datum de senast var folkbokförda i Sverige.

Vad finns det för andra vägar man kan gå när det gäller att hitta folk i utlandet? Facebook möjligen men inte helt tllförlitligt känner jag.

Phryxe
2019-02-26, 14:33
Har du prövat FamilySearch? Annars brukar anpassade sökningar på Google ibland ge bra resultat. Kanada är såvitt jag vet väldigt restriktiva med att publicera personuppgifter på nätet.

Christer
2019-02-28, 08:09
Följande artikel ger en del tips hur man kan använda Facebook-grupper för att få hjälp i utlandet.

https://www.dis.se/facebook-tips

meggarn
2019-02-28, 09:57
Familysearch har tyvärr gett bottennapp hittills.

Har kollat några gånger extra på Arkivdigitals register från 1950 och framåt men ingen i familjen finns med och ingen har avlidit i Sverige fram till 2013. Finns ju Myheritage och dyl men det är ju betalservice.

Ska kolla in Facebook tipsen, tack för länk !

meggarn
2019-02-28, 21:30
Nu har jag lyckats hitta två släktingar i varje fall som tyvärr passerat ur tiden. Detta via dels en dödsannons (orbituary) i en Kanadensisk tidning, och sen en grav i Find-a-grave.

Dödsannonsen pekade ut flera släktingar, men nämner även följande:

"Kjell was predeceased by his wife, Mary; son, Bobby; brother, Christopher; and father, Olof. "

Jag tolkar det som att dessa omkom före Kjell Viklund. Kan dock inte hitta vare sig gravar eller dödsannonser för dessa. Har eventuellt även hittat en av barnbarnen på Facebook, så ska bli spännande och se om detta stämmer.

Phryxe
2019-03-01, 08:44
Här är 3-4 Wiklund-gravstenar från St John's Lutheran Cemetery i Barhead, Alberta (http://rootsanddirt.ca/Etched%20in%20Stone/St%20John%27s%20Lutheran%20Cemetery,%20Barhead,%20 AB/St%20John%27s%20Lutheran%20Cemetery,%20Barhead,%20 M%20-%20Z.html), men de såg du kanske via Find-a-Grave ...

meggarn
2019-03-01, 20:11
Oj titta. Det där var till stor hjälp. Jag hittade bara en grav på Find-a-grave. En av sönerna, Sven Christer Viklund som följde med till Canada dog tydligen bara 27 år gammal. Många verkar ha avlidit i ganska unga år.

Så här såg dödsannonsen ut, eller hur man nu korrekt översätter 'obituary'.

http://www.legacy.com/obituaries/edmontonjournal/obituary.aspx?n=kjell-wiklund&pid=157421668