handdator

Visa fullständig version : Hur lagra/visa video- och ljudfiler på ett bra sätt



aehzl
2019-03-05, 18:28
Jag skulle vilja lagra videosnuttar och ljudfiler ung som bilder lagras i digpic och att det i personöversikten går lätt att klicka på för att få fram.
Hur kan jag göra detta?

Olle_Olsson
2019-03-06, 14:57
i Disgen 2016 och 2018, finns panelerna ”Arbetsmaterial” och ”Ljud och Film”, där kan man spara de filer som ”tillhör” personen.
Men det man sparar där följer inte med vid utskrifter och exporter.
Dessa paneler finns i Personöversikten (PÖ), och om man inte ser dem så finns upptill knappen ”VISA”
klicka på den, och sen på ”ALLA”.
Då kommer alla paneler upp, och nertill till höger finns då ”Arbetsmaterial” och ”Ljud och bild”
Om man lägger in dessa filer i mappen ”DgPic”, så följer de med vid säkerhetskopieringen (om man kryssar för ”Bilder och Media”.
När man sen i Disgen vill visa Ljud/Video, så markera filen, högerklicka och välj ”Öppna fil”

Christer
2019-03-06, 16:51
Då kan jag glädja dig med att vi i kommande version erbjuder ett enkelt sätt att spela upp och visa multimedia och kopplade källor med hjälp av en ikon i vänsterkanten på resp notis i personöversiktens levnadsbeskrivning.

Ett exempel: 1672

aehzl
2019-03-06, 16:59
Hej Olle
Stort tack för snabbt svar. Jag vill ha med dessa video- o ljudsnuttar vid säkerhetskopior så då lägger jag dem i DgPic.
För att få en korrekt bild i PÖ skulle jag då vilja att det stod ”Video” eller ”Ljud” med datum när det spelades in. Går det att
göra? Nu står det i PÖ ”Bild”.
Jag förstår inte riktigt vitsen med panelerna ”Ljud och Film” och var filerna egentligen hamnar? Man vill ju gärna i PÖ se att
video eller ljud finns inspelat i en slags tidsaxel. Har jag missat något?
Många Hälsningar
Åke

Olle_Olsson
2019-03-06, 21:26
Du kan i Levnadsbeskrivningen lägga in en ny notis, välj "Levde" eller "Special" de har datum och ort (om du väljer Levde så har den notisen en ny funktion i nästa Disgen-version).
i Levde-notisen, kan du i ”Kommentar:” skriva in vad/vem som är med på Videon, med datum, och ort.
Och du kan dessutom döpa Video-filen med datum

Kjell Rune
2019-03-14, 11:12
Hur blir det med export i nästa version av Disgen, den där det tydligen skall gå att spela upp multimedia och kopplade filer direkt i levnadsbeskrivningen?
Kommer dessa filer att komma med vid en Gedcom-export om man placerat dem i DgPic-mappen? Idag använder jag en hel del pdf-filer i min forskning, kommer dessa också att kunna kopplas till personer och kunna exporteras? Som det är nu måste man ju ha en hel del pdf-dokument och word-filer i mappar separerade från Disgen.
Det skulle underlätta betydlig om jag kunde ha merparten av min forskning och alla mina dokument i ett enda program.
Just exporten är viktig eftersom jag på ett enkelt sätt skulle vilja presentera min forskning på nätet.