handdator

Visa fullständig version : DISBYT- Rättelse



Bodil Orremo
2019-04-07, 10:00
Har fått mail från en medlem som undrar över var det står att man skall ha "/Y" istället för "(Y)".
Detta undrar jag också!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ortsdatabasen som genereras vid start av ny datamapp har vänster och högerparentes.

Alla instruktioner och handledningar innehåller "(" och ")" och inga "/".

]Ytdrag ur mailet jag fick:
Varningsfil över problem som uppstod vid bearbetningen.
Försök gärna rätta till problemen till nästa gång, i synnerhet
om det blev fel den här gången.
(Auto) betyder att felet rättas automatiskt. Rätta det i ditt eget program om du vill!
(Man) betyder att felet rättas manuellt av Disbytombudet. Rätta felet innan du skickar in nästa gång!

Persson|Abborre\Johannes Överlännäs (Y)? 1794F 20018A I30
Överlännäs (Y) ändras till Överlännäs/Y (Man)

Sjödin\Anna Lisa Överlännäs (Y)? 1859F 20018A I266
Överlännäs (Y) ändras till Överlännäs/Y (Man)

Eva Dahlberg
2019-04-10, 08:25
hej Bodil! Någon med Disbyt-kunskap som ombud borde svara - men tills vidare gör jag det. Jag förstod först inte alls, det såg rätt ut. Men nu när jag läste om inlägget några dagar senare så slår en fråga mig.

Har medlemmen i sin ort skrivit
Överlännäs (Y)?
så att det är frågetecknet efter som orsakar problem vid körningen?

Och då har det kanske gått in i Disbyt som Ytterlännäs (Y) men med hjälp av manuell hantering av ombudet. Det innebär inte att medlemmen och vi andra ska ändra till "/" utan att medlemmen ska se över sitt "?".

Övriga orter i utdraget - med parenteser - har väl inte ändrats?

Hälsningar,
Eva

m00082
2019-04-15, 23:56
Hej Bodil!

Eva D har bett mig titta på din fråga. Jag håller med om att felmeddelandet ser konstigt ut.

När jag tittar på Disbyt-utdrag så har det stått Överlännes med ett e i slutet och det är det som blivit ändrat till Överlännäs med ä i slutet via en manuell rättning av Disbyt-ombudet. Varför utgångsnamnet är felskrivet i felmeddelandet får jag försöka kolla.

Orsaken att Disbyt använder /Län och inte som Disgen (Län) beror på att Disbyts standard är äldst. När vi införde länsbokstäver i Disbyt runt 1990, så valde /länsbokstav för att det var två tecken kortare än att skriva mellanslag (länsbokstav). På den tiden låg storleken på en stor hårddisk på mellan 10 och 20 Mb (Obs inte Gb...), och av utrymmesskäl för att rymma Disbyt-basen fick vi snåla på tecknen.

Även om det av felmeddelandet kan se ut som om det är parentesernas fel så är det inte det. Jag får fundera på om vi kan göra det tydligare på något sätt...

/Olof C

Bodil Orremo
2019-04-17, 14:22
Tack Olof!

Har pratat med medlemmen och han har rättat namnet på församlingen.

Helt klart att felmeddelandet måste förtydligas.

/Bodil Orremo