handdator

Visa fullständig version : Blå kartan och terränginformation



Edgar
2019-04-20, 10:22
Jag har just fått hem USB-minnet med Topografiska kartor för Disgen. De kommer att vara mycket användbara men jag är väldigt besviken på den Blå kartan, som också är med på USB-minnet. Där saknas värdefull terränginformation som höjdkurvor och skuggningar, vad jag kan se på alla kartor utom för Västerbotten och Norrbotten. Informationen finns också på de papperskartor som Lantmäteriet gav ut. Den informationen gör kartan mycket mer levande, se bifogade exempel över samma område dels med kartan som ingår i Disgens paket, dels med en inskannad papperskarta. Varför har det blivit så? Skulle vilja ha en kommentar från ansvariga.

Björn
2019-05-08, 16:41
Hej Edgar!

Ursäkta sen respons på ditt inlägg, Edgar!

Kan du specificera vilken kartbild du avser (namnet SVB_AC_mmm_nnn.jpg eller SVB_BD_mmm_nnn.jpg). Hittar inte de orterna som syns på kartan på Lantmäteriets Namnsök så att jag kan identiifiera bildens läge.
Har gjort en snabbtitt på dessa blå kartor och ser ingen som saknar höjdkurvor.

MVH
Björn

Edgar
2019-05-08, 21:48
Problemet är INTE Västerbottens och Norrbottens län. Där finns höjdkurvor, skuggningar, rutnät och annan terränginformation med. Problemet gäller alla de andra länen. Där saknas sådan information helt.

Jag fick ett mejl från Karl-Ingvar Ångström som förklarade hur det hade blivit så. Alla län utom Västerbotten och Norrbotten kom från någon äldre version på CD-skivor utan denna terränginformation. Västerbotten och Norrbotten var inskannade i Umeå från papperskartor med denna information.

Det är synd att det blivit så och förhoppningsvis kan de andra länen så småningom uppdateras med den fullständiga Blå kartan.

Edgar
2019-05-08, 22:05
PS
Min vänstra bild i första inlägget är ett skärmklipp i Disgen från Disgens kartfil SVB_X_002_009.jpg. Som jämförelse, för att visa hur mycket mer informativ den kartan är, är den högra bilden ett skärmklipp i Disgen över samma område från en "komplett" Blå karta på papper som jag skannat in och lagt in i Disgen.
DS