handdator

Visa fullständig version : Vid sökning (kikaren)



Lillen
2019-05-04, 12:50
- Varför finns det - Flaggor 2st? Skillnaden ser jag inte alls. :rolleyes:

- Vid sökning så undrar jag varför man måste "Nollställ sökvillkor" före ändring av sökning.
Annars tar den inte den nya sökningen utan bara fortsätter med den man gjorde innan.
Om man bara byter namn eller annat så borde den väl ta det direkt den sökningen
istället.

pompe
2019-05-04, 21:09
Hej,
förstår inte riktigt din första fråga men på den andra vill jag uttrycka min stora tacksamhet över att sökning sparas från gång till gång. När jag söker så är det ofta baserat på ytterligare villkor såsom ort, tidsperiod, flaggor. Inte sällan söker jag utan att ange namn.
Så jag vill absolut ha kravet på "nollställ" för att rensa alla sidor när jag verkligen vill börja en helt ny sökning.

pompe
2019-05-04, 21:12
Som jag ser det så är den övre fliken för flaggor gäller "personer", den andra gäller "relaterade".

Olle_Olsson
2019-05-04, 23:25
Sök via Kikaren:
I vänstra marginalen finna möjlighet att söka PERSONER och dessutom RELATERADE (där man kan välja vilken relation man eftersöker, ”Välj relationstyp”;)

Lillen
2019-05-05, 17:31
Det var nog något fel när jag sökte på personer, för nu funkar det. :p

Men så den andra frågan så bifogar jag en bild som jag markerat i samt att det är dubbelt av flera villkor som jag dock inte markerade.

Christer
2019-05-06, 09:30
Förhoppningsvis ska handledningen https://www.dis.se/sokning under rubriken Relationssökning ge dig infon du efterlyser.