handdator

Visa fullständig version : Eslöv/Västra Sallerup



Hans-Peter
2019-05-15, 15:39
Hej!

I ortsträdet finns inte Västra Sallerup, däremot finns Eslöv och Eslöv kbfd.

Det tycker jag är lite förvånande eftersom Eslöv först dök upp som församlingsnamn 1952, fram till då het det Västra Sallerup.

Eslöv kbfd hade en mycket kort period nämligen från 1948 - 1951, båda delar enligt Skatteverkets sida om Sveriges Församlingar genom tiderna.

Jag tycker att Eslöv i ortsträdet i alla fall borde ha en anteckning om att den fram till 1952 het Västra Sallerup t.ex. Eslöv tid Västra Sallerup

I den period som är tillgänglig i såväl AD som RA är det ju Västra Sallerup som är aktuell, i alla fall några år till innan uppgifter från 1952 blir tillgängliga.

Christer
2019-05-16, 12:04
I det här fallet handlar det om en ren namnändring så om du söker på "Sallerup" bland Disgens orter så finns referensen där.

Hans-Peter
2019-05-16, 23:30
Hej Christer!

Det verkar ju helt galet eftersom någon ort Sallerup inte finns, och vad jag kan se ur Skatteverkets Församlingar genom tiderna, har aldrig funnits, det finns ett Östra Sallerup och ett Västra Sallerup. Så varför ändra en ort från Västra Sallerup, som församlingen het fram till 1952, till en icke existerande ort Sallerup?

Christer
2019-05-17, 07:52
Jag ska uttrycka mig tydligare. Genom att söka på Sallerup får du träff på Sallerup, Södra Sallerup, Västra Sallerup, Västra Sallerups kbfd och Östra Sallerup. Prova får du se.

Hans-Peter
2019-05-18, 17:27
Hej Christer!

Nu var det inte sökfunktionen jag undrade över, där tvekar jag inte att det fungerar att bara skriva Salllerup. Det var benämningen på församlingen i ortsträdet jag undrade över.

Som jag skrev är det så att merbarten av den tid som är intressant för släktforskning, het församlingen Västra Sallerup, en kort period Västra Sallerum kbfd., men absolut största parten av tiden Västra Sallerup och inget annat.

Söker du i Arkiv Digital får du Västra Sallerup upp oavsett om du skriver Eslöv eller Västra Sallerup, söker du på Riksarkivet i kyrkböcker för du får du, precis som i AD upp Västra Sallerup. Söker du i SCB registren på Riksarkivet på Eslöv får du upp från 1911 och fram, inget tidigare, där får du ange Västra Sallerup för att få upp data från åren från 1860 fram till sekretessen 1948.

Jag tycker därför fortfarande det i ortsträdet bör anges vid Eslöv att församlingen tidigare het Västra Sallerup, det är ju som sagt inte speciellt många år sedan den bytte namn.

Det skall vara lätt även för den släktforskare som inte är så erfaren att göra rätt.

Christer
2019-05-20, 10:04
Kan du skriva ett ändringsförslag i Redmine?

Hans-Peter
2019-05-20, 12:11
Hej Christer!

Naturligtvis kan jag det.