handdator

Visa fullständig version : Olika namnstavningar och kolumnsortering plus två önskemål



magnusbjuhr
2019-05-16, 15:28
Bra att man kan söka på förnamn!

A) Jag prövade med att söka bara på förnamnet Tomas men får då inte upp Thomas utan ytterligare en sökning måste göras.
I gamla versionen får man upp alla alternativa stavningar.
Jag antar att det är en massa manuellt arbete, men undrar om det planeras?

B) Efter en sökning med fler resultat än 25 så förmodade jag att ett klick på kolumnen "socken" skulle sortera alla resultat, men det verkar bara vara de 25 som syns just nu.
Man kan ju göra en sökning med sortering på socken, men det normala är väl att man ska sortera alla resultat? Jämför t.ex. ftdna's matchningslista.

Sedan två önskemål:

C) Jag skulle gärna se att man kan söka relationer på t.ex. Johan Andersson som har en familjemedlem(fru/barn) som heter Elsa. (Jmfr familysearch och AD)

D) Sökning på en specifik socken och närliggande socknar. (Jmfr slaktdata.org)

Är det något ni funderat på?

Gestblom
2019-05-17, 11:54
A) Thomas/Tomas bör gå att korrigera till nästa release (ping Ulf).
B) Om det räcker kan du ändra 25 till 50 eller 100 på DIN SIDA. Med större resultatmängd får du göra om sökningen med annan SORTERINGSORDNING.
C) Vi har funderingar på andra typer av sökningar. Ett problem är just att vissa namn, typ Johan Andersson, är så vanliga att det leder till stor belastning och för långa söktider.
D) Den frågan har också diskuterats och kan tänkas bli genomförd så småningom.

magnusbjuhr
2019-05-17, 12:01
Hej,
Tack för svaren. Bra att ni har C och D i åtanke framöver.
Med vänlig hälsning/
Magnus

Christer
2019-05-17, 13:10
Felrapporterat (#6057)

Christer
2019-06-10, 11:24
Nytt ärende #6099 för sökning på närliggande socknar.