handdator

Visa fullständig version : Två "grenar" i ett träd



SivertJ
2019-05-18, 13:29
Jag har ett antal generationer tillbaka där två systrar förekommer. Med samma föräldrar.

Den ena - Justina Larsdotter - var gift och hade barn, barnbarn osv.
Den andra - Brita Maja Larsdotter - var gift med en anfader till mig (Lars Jonsson Cato). Det är i hans andra giftermål. Med Brita Maja har han barn, barnbarn osv. ner till min mormor.
Dvs jag har två "grenar".

Hur registrerar jag detta på bästa sätt och hur kan jag visa det sedan? Både i Familjeöversikten och i Släktöversikten.

SivertJ
2019-05-18, 13:33
Not: Lars Jonsson Cato och hans första fru Hedvig Lundberg är redan registrerade i Disgen. Inte Brita Maja.

Hans-Peter
2019-05-18, 17:08
Hej!

Nu är det visserligen länge sedan jag registrerade något i Diegen 8, så jag har kollat i Disgen 8.2d som jag har kvar på min dator.

Du har Lars Jonsson Cato som centrumperson, klickar på Partner längst nere på familjeöversikten och skriver in Brita Maja Larsdotter med de data du har på henne.

Hon kommer möjligen att hamna över det gifte du redan har på Lars Jonsson Cato, men det är bara att flyta henne ned på plats med musen.

Sedan är det klart.

SivertJ
2019-05-18, 17:49
Hm, jag missade nog att informera om att jag kör med Disgen 2019. Sorry. Ändrar det något?

Sedan; hur kan jag visa det sedan? Dvs båda grenarna. Både i Familjeöversikten och i Släktöversikten.

Hans-Peter
2019-05-18, 18:14
Hej!

Jag utgick från du använde Disgen 8 eftersom det var i den grupp du skrev, men det ändrar inget utöver att det blir färre knapptryckningar. Nu väljer du Partner och registrerar där, den hamnar under det gifte du redan har, så det blir bara lättare.

I Familjeöversikten när Lars Jonsson Cato är centrumperson ser du direkt hans båda giften och de barn som hör till respektive gifte, de sitter över varandra, i släktöversikten ser du de olika giften med en "tråd" från Lars Jonsson Cato till respektive hustru.

SivertJ
2019-05-18, 18:18
Tack!!