handdator

Visa fullständig version : Önskar sökning på dubbla efternamn utan att behöva vänstertrunkera



Andreas Jansson
2019-05-22, 14:21
Hej!
Detta råkade jag ut för i min allra första sökning på nya Disbyt-beta och jag hoppas på en ändring till den slutliga versionen:
Om jag söker efter en Henrik Hastig och inte vet att han är inmatad som Henrik Jonsson Hastig i Disbyt (två efternamn), så får jag inga träffar. Om jag lägger på en asterisk för vänstertrunkering i efternamnsfältet hittar jag samma poster som visas i gamla Disbyt vid motsvarande sökning.
Ordningen på inmatade efternamn kan skilja också (patronymikon + knektnamn eller tvärtom), beroende på vem som registrerat.
M.v.h. Andreas Jansson

Gestblom
2019-05-22, 15:46
Med nuvarande databaslösning klarar vi inte godtycklig ordning av namn i sökfälten.
Diskussion pågår om andra lösningar, t.ex. fritextsökning liknande den i ArkivDigitals registersökning.
Har du prövat det vi kallar bokstavssökning?

Andreas Jansson
2019-05-23, 19:28
Om du med "nuvarande databaslösning" menar "gamla vanliga Disbyt", så kan jag trots all skriva "Hastig" i efternamnsfältet, och ändå få träff på "Jonsson Hastig". Det är ju det jag vill kunna göra även i nya Disbyt för att smidigt kunna söka efter personer utan att behöva tänka på att behöva lägga in en asterisk först vid varje namn.
Men det är kanske den nya lösningen du avser med "nuvarande". Hoppas hursomhelst att ni kommer på någon lösning på detta problem... tror att det är rätt viktigt.

Jag gick in på nya Disbyt och läste om bokstavssökning under rubriken "Alternativa sökmetoder", och det verkar ju bra. Har bara testat litet nu. Men det råder nog inte bot på problemet som uppkommer om man tror sig veta att en person heter något och så heter den något mer, före det namn man skriver in.

Lillen
2019-06-20, 19:15
Gör såhär
Skriv en * och ett mellanslag Hastig

då funkar det fint.:)

Gestblom
2019-06-20, 19:30
Använd bokstavssökning!
Skriv Henrik som förnamn och klicka på pilen i efternamnsrubriken.
Skriv hast i gula fältet.

Vi testar en lösning där du ska kunna hitta alla varianter med Hastig.
Kommer eventuellt i nästa Beta-version.

Andreas Jansson
2019-06-25, 18:56
Gör såhär
Skriv en * och ett mellanslag Hastig

då funkar det fint.:)

Det är ju just vad den här frågan går ut på. En önskan om att slippa skriva asterisk före varje efternamn, för att man annars missar personer som andra Disbyt-uppladdare har registrerat med fler än ett efternamn.

Andreas Jansson
2019-06-25, 19:00
Använd bokstavssökning!
Skriv Henrik som förnamn och klicka på pilen i efternamnsrubriken.
Skriv hast i gula fältet.

Vi testar en lösning där du ska kunna hitta alla varianter med Hastig.
Kommer eventuellt i nästa Beta-version.

Bokstavssökning enligt din beskrivning fungerar inte i det här fallet. Skriver jag hast i det gula fältet kommer ingenting, eftersom de två posterna som finns med denne man innehåller två namn i efternamnsfältet. Jonsson Hastig. Testa själv.
Jag är mer intresserad av att hitta alla kombinationer av Hastig + andra efternamn, än varianter (om du avser stavningsvarianter) av namnet, även om det naturligtvis också är välkommet. Men först och främst behöver man kunna hitta personer oavsett hur många efternamn de har, trots att man bara skriver in ett av efternamnen i sökfältet.

Gestblom
2019-06-26, 10:47
Bokstavssökning enligt din beskrivning fungerar inte i det här fallet. Programmet har en bug visar det sig. Är rättad i nästa version av programmet.


Men först och främst behöver man kunna hitta personer oavsett hur många efternamn de har, trots att man bara skriver in ett av efternamnen i sökfältet. Det är precis så det ska fungera.

Andreas Jansson
2019-06-27, 12:17
Vill bara säga att det ser ut att bli bra, efter att jag fick en förhandstitt på nästa version!
Sökning på "del av namn" och den iordninggjorda ("rättade") bokstavssökningen kommer att ge två fungerande alternativ (utöver vänstertrunkerad sökning).