handdator

Visa fullständig version : sökning på efternamn



evahas
2019-05-26, 17:31
Uppskattar att ni försöker modernisera verktyget men för att det ska bli bra så får det inte bli sämre än det varit.

Största försämringen är att man inte kan öppna i flikar.

Jag har hittills oftast sökt på efternamn så jag har inte märkt *-problemet vid sökning på förnamn.

Har nu märkt problem vid sökning på efternamn, man får inte samma resultat som vid gamla disbyt. Bifogar dokument med en sökning med vanliga disbyt och sedan varianter för att få samma resultat med nya disbyt. Jag har gulmålat i sökresultatet de som är intressant att titta på.
Man verkar få olika resultat om man har med församling eller inte i sökningen när man har flera efternamn.
I strängen som går iväg när man trycker på sök så ser sökinstruktionen för efternamn surn= lika ut för sökning med och utan socken så det måste finnas någon bugg som gör att sockennamnet får så stor betydelse.

Att få tag i Björkman Norling utan att veta socken kommer att bli evårt eftersom det inte går att söka med inldenade *. Ibland så kan socken varit felskrivet.

Christer
2019-06-10, 11:35
Två problem som du beskriver:
- att kunna skapa flikar
- sökning på personer med flera förnamn/efternamn. Går att göra idag genom sökning med jokertecken. Men vi diskuterar alternativ lösning.

evahas
2019-06-10, 13:22
Jag har missat sökning med * i vanliga disbyt på förnamn så jag vet inte vad jag har missat där.
Däremot tycker jag att jag har fått bra träfar vid sökning på något av efternamnen.
Inser att alla sökningar i nya disbyt ska göras med jokertecken överallt både framför och bakom söknamn i alla varianter för att få med alla träffar.

Skickar med bilaga på en med tre efternamn i disbyt för att se skillnaden. I husförhörslängderan har hin bara ett efternamn i taget så man kan inte veta att hon har använt sig av tre olika.

magnusbjuhr
2020-04-04, 10:09
Hej
Jag håller med.
Samtidigt som man påpekar att den största fördelen med den nya versionen är att man inte behöver ha efternamn i sökningen så har just sökning på efternamn blivit mycket sämre.

Exempel:
Jag söker efter Nils Henriksson Frisk (1743-1817) i Blekinge.
Sökning på:
Nils Frisk (3 st men fel Nils)
Nils Henriksson (68 st men ingen Frisk)
Nils *Frisk (felmeddelande att jokertecken ej tillåten)
Nils Henriksson Frisk (3st och rätt)

Så man måste alltså veta exakt alla efternamn!

I gamla versionen

Nils Frisk (11 st, 3 olika patronymikon och 3 st rätt Nils)

Gestblom
2020-04-04, 12:26
Magnus, Nils + *Frisk + Blekinge ger alla med Frisk, inklusive de tre "rätta".
Har du prövat "bokstavssökning"?

Olle_Olsson
2020-04-05, 12:39
NYA DISBYT; disbyt_drift2 2020-03-08, GUI revision 1066
Nils (Alla) Henriksson (Alla) = 25 träffar
Nils (Alla) Henriksson (Del i) = 30 träffar (av dessa är det 3 Frisk)
Nils (Alla) *Frisk (Alla) = 8 träffar varav 3 är Henriksson Frisk)
Nils (Alla) *Frisk (Del i) = Jokertecken ej tillåtna med 'Del i'
Nils (Alla) Frisk (Del i) = 8 träffar varav 3 är Henriksson Frisk)
Så det räcker om man vet ett av efternamnen

magnusbjuhr
2020-04-07, 17:36
Aha, jag hade råkat komma år den lilla texten "Alla" under Efternamn så det blev "Del i".
Jag har inte sett den funktionen förrut och på en iPhone (som jag använde) är det lätt att trycka lite fel med fingrarna.

Mao, så fungerar det som förväntat.

Men vad är då skillnaden mellan * och "Del i"? Är "Del i" alla varianter av placeringar av *?

Gestblom
2020-04-07, 17:43
"Del i" finns beskrivet på startsidan under Alternativa sökmetoder.