handdator

Visa fullständig version : saknar öppna i ny flik



evahas
2019-05-27, 16:05
Jag har använt disbyt för att få hjälp att jitta anfäder och syskon till sökpersonen.
Jag har sökt på en person. Sedan har jag öppnat varje träff i ny flik sedan kan jag ha öppnat mor och far i varsin ny flik och kanske även mera i nya flikar. När jag har fått upp alla flikar så har jag bedömt vilka jag vill använda för att hitta mina släktingar eller kontrollera att jag har hittat allt Jag letar i kyrkoböckerna för att bekräfta det jag har hittat i disbyt.

Nu såg jag de små vita fyrkanterna som man klicka på för att få antavla eller ättlingar till sökpersonen och då skulle jag gärna vilja få dem i en ny flik så att man kan ha kvar dom lättillgängliga.

Nu när jag har använt nya disbyt så har jag "lärt" mig något som jag inte har använt i vanliga disbyt. Jag har inte använt widlcard förut så jag kan ha missat något i vanliga disbyt. I nya disbyt så kommer jag att använda det mycket för att få bra träffar.

Är tvungen att sätta * i både förnamnsfältet och sockenfältet vid sökning på eftrnamn där sökningne inleds med *

Jag har öppnat flera nya fönster med disbyt för att kunna efterlikan flikar men har upptäckt att ett förnster blir stängt rätt snabbt på grund av inaktivitet. Har man flera fönster så kankse man inte är aktiv i alla fönster utan bara tittar på innehållet. Når man loggas på grund av inaktivitet så har man förlorat innehållet när man loggar in igen med logga in knappen.

Christer
2019-05-28, 09:19
Har du provat jämförelsefunktionen? Motsvarar det ditt behov?

Gestblom
2019-05-28, 11:04
Det går ju också att klippa och klistra in i ett annat program t.ex. Word eller LibreOffice.

evahas
2019-05-28, 16:01
Jämför uppfyller inte hur jag har använt Disbyt.

Jag har prövat jämför och sedan öppnat rödmarkerat. Jag har använt webläsarens pilar uppe till vänster för att gå mellan de olika fönster jag har gjort, fungerar inte bra eftersom när man gått fram och tillbaka några gånger så har man förlorat en del sidor.

Se bifogat dokument där jag har tagit fram person som jajg ska börja registreera i mitt släktprogram, använder inte disgen.

Ni får gärna tala om för mig hur jag ska göra för att kunna arbeta på likande sätt som förut. JanÅke du får gärna göra worddokument som är användbara och jämföra tidsåtgången mot att klicka öppna nytt fönster. Resultaten från antavla och ättlingar ser jag inte som ett bekymmer att kopiera till ett dokument.

Om jag ska fortsätta med samma person nästa dag så har jag stängt ner allt utom disbyt. Därefter har stängt av datorn. Nästa dag finns alla flikar kvar och jag kan titta på dom om jag vill öppna någon person med röd triangel så är det bara att logga in och sedan fungerar det att klicka på alla röd markerade personer i alla flikar.

Christer
2019-06-10, 11:30
Vi tittar på lösning.
Nytt ärende #6073.