handdator

Visa fullständig version : Senaste använda orter



GöranC
2019-05-28, 12:39
När jag exempelvis registrerar nya personer och i samband med detta skall lägga in ortuppgifter så visas en lista på senast använda orter. Tidigare (i Disgen 2018?) lades de senaste använda orterna in överst i listan men numera (Disgen 2019?) verkar de sorteras in i bokstavsordning. Eftersom listan har en begränsad längd innebär det att efter ett tag finns aldrig orter som börjar med bokstäver i alfabetets senare del med.

Exempel:
Min lista över senast använda orter visas sorterad i bokstavsordning och toppas av Backa. Jag går till ortträdet och väljer Örgryte. Vid nästa ortregistrering toppas listan av Örgryte före Backa (helt OK) men jag skall registrera Öckerö och går därför till ortträdet och väljer Öckerö. När nästa ort skall läggas in ligger Öckerö överst i listan, följt av Backa. Örgryte har förvisats(?) till den osynliga delen av "Senastelistan" och måste på nytt hämtas i ortträdet - något irriterande.

Kan man stänga av den alfabetiska sorteringen?

Edgar
2019-05-28, 14:23
Öppna ortträdet (lilla stugan Redigera orter).
Högerklicka på en ort.
Då får du upp en meny där alternativet "Sortera listan över senaste orter" finns med (se bild). Det är antagligen markerat för dig.
Klicka på alternativet så sorteras orterna inte längre. (Fönstret släcks så du ser inte direkt att alternativet blivit avmarkerat, det syns nästa gång du går in i den menyn.)

GöranC
2019-05-28, 15:34
Du hade helt rätt. Stort tack Edgar!
/Göran C

31581
2019-07-11, 20:24
Det vore bra om detta kommando fanns under Verktig/inställningar/inmatning. Det är ju där jag vill ha de senaste orerna jag använt MEN under Redigera orter vill jag ha alla orter på alla nivåer sorterade automatiskt. Därför hade jag bocket i där. Så antingen får man listan alfabetiskt sorterad på alla nivåer ELLER så får man senast använda orter ICKE alfabetiskt vid inmatning OCH i Redigera orter?? Har jag förstått detta rätt?

Torgny Larsson
2019-07-12, 14:45
För att klargöra.
Den här inställningen gäller inte hur ortsträdet är sorterat, utan bara hur listorna l"senast använda orter" och "senast använda församlingar" är sorterade.
Listorna har plats för ett begränsat antal, tror det är plats för 45 (kanske ännu färre).
Kolla https://www.dis.se/orter

Men man läser inte handledningen, och vi får många frågor om detta, att man inte förstår hur det fungerar. Det är inte självklart.

Det är så att listan över senast använda orter innehåller både orter man skrivit in som text och de man hämtat från ortsträdet, som måste hanteras.
Problematiken i programmet är att listan inte innehåller någon tidsstämpel när man senast använde orten, så programmet kan inte sortera om i tidsordning, efter man råkat välja bokstavsordning någon gång tidigare, och åyer vill ha den i tidsordning.
Detta är förvillande och borde förenklas.

GöranC
2019-07-12, 19:00
Jag tror mig nu förstå hur sorteringar av "senastelistor" och olika träd fungerar och kan konstatera att det jag saknar är en möjlighet att automatiskt hålla ortsträdet sorterat på samma sätt som källträdet. Såvitt jag förstår saknas denna möjlighet eller...?
Finns det överhuvudtaget någon anledning att sortera "senastelistorna"? Hur avgör man i en lista sorterad i bokstavsordning vilken som är den senast använda orten?