handdator

Visa fullständig version : Koppla källhänvisningar i efterhand till Arkiv Digital



aehzl
2019-07-02, 11:06
Hur gör jag för att i efterhand koppla källhänvisningar till Arkiv Digital.

Torgny Larsson
2019-07-02, 12:57
Du får använda lampan vid fältet "Källa" i notisen, och välja eller lägga upp rätt källa, och sedan i den källan lägga in en hänvisning, dit du kopierar AID från Arkiv Digital.
Du måste naturligtvis leta upp rätt sida i Arkiv Digital.
Och sedan välja hänvisningen, därefter Ok Ok.

aehzl
2019-07-02, 16:27
Torgny tack för snabbt svar. Problemet är att jag redan har källorna inlagda men vill hitta ett sätt att koppla dom till AD. Jag får ju inte upp rutan där man gör den kopplingen.

Olle_Olsson
2019-07-02, 23:06
För att lägga in ”Kopplingen till kyrkboks-sidan”, vid registrering eller i ett senare skede.

Först kopierar du länken i ArkivDigital eller hos Riksarkivet.
Sen öppnar du Personöversikten i Disgen, och gå till ”Levnadsbeskrivningen”.
Klicka på den notis där du vill ha ”Kopplingen” eller som du vill ändra på (ex-vis född)
Då öppnas Notisen för registrering/eller ändring och längst ner finns ”Källa:”
Klicka på ”Lampan” så öppnas ”Välj ny hänvisning eller källa” och där klickar du på ”Ändra”.
Då kommer rutan ”Egenskaper för källhänvisning” upp, och där finns ”Koppling”/och ”Koppla till” samt ”Bild-id”.
Där väljer du ”ArkivDigital” / eller "Riksarkivet” (som standard står det ”Ingen koppling”).
Sen kopierar du in länken i ”Bild-id”.

När detta är utfört, så finns det i ”Levnadsbeskrivningen” en symbol framför notisen
(ArkivDigital/ eller Riksarkivet).
Klicka på symbolen så öppnas den valda kyrkboks-sidan.

aehzl
2019-07-03, 15:06
Hej Olle
Tack för noggranna anvisningar
Problemet är att när klickar på "Ändra" får jag upp "egenskaper för källa" och inte "egenskaper för källhänvisning" Samma sak om jag klickar på "ny källa"
Jag har provat att starta om och att ladda ner programmet på nytt men ingen skillnad.
Vad tror du detta kan bero på??

Torgny Larsson
2019-07-03, 15:50
Bifogar bild med exempel.

aehzl
2019-07-03, 16:57
Hej
Nu är det så, noterar jag, att även när jag skall lägga in ny källa får jag aldrig fram rutan"egenskaper för källhänvisning" bara direkt rutan "egenskaper för källa".
Vad är detta?
Inställningar i programmet?
Jag som gör ngt fel?
Bugg i programmet?
Förslag?

Torgny Larsson
2019-07-03, 17:27
Du skall markera källan i trädet och sen välja knappen "ny hänvisning. Då öppnas fönstret för att ange en sida i källan.

Olle_Olsson
2019-07-03, 17:33
Visar med bilder

aehzl
2019-07-04, 00:14
Tack Torgny och Olle. Nu löste Ni det!!!