handdator

Visa fullständig version : Verktyg-Kontrollera och rätta databasen-filer i notiser som inte kan hittas i datorn



31581
2019-08-05, 18:14
Jag körde detta program i eftermiddag. Direkt efter började jag kolla upp de poster som det finns bildnotis men bilden saknas. Nu har jag hittat flera stycken i listan som anger attbild saknas men när jag kollar på personen FINNS BILDEN och den är korrekt kopplad till bilden.
Någon som upplevt samma sak?

Edgar
2019-08-05, 20:01
Jag har inte upplevt detta. Du säger att du kollat att det finns en bild på personen. Men har du kollat notiserna, att det inte finns en annan notis än den, som visar bilden, som har felaktig bildlänk?

31581
2019-08-06, 13:27
Jag kollade och det var exakt samma länk och bilden visas ju när man tittar på personen. Det fanns bara en länk och en bild.

Torgny Larsson
2019-08-07, 13:22
Vi får titta på det med TW.

Torgny Larsson
2019-08-09, 11:12
Har tittat på Christers bildlänkar. Det var så att en del bilder hade en annan länkadress i notisen än var den fanns i DgPic.
Christer har en omfattande hierarki av undermappar i DgPic. Om man då byter namn på en av dessa undermappar, eller flyttar omkring foton mellan mapparna, då stämmer naturligtvis inte länkarna i notiserna längre.
Gör man det måste man återskapa rätt länk i notiserna för de fotona.
Därför är det ju alldeles utmärkt att det finns en funktion som kan söka upp de länkar som inte stämmer längre.

Så Christer: BILDEN FINNS men du har troligen flyttat eller bytt namn på dem så att motsvarande länkarna inte stämmer längre.

Niklas Lundin
2021-03-15, 11:36
Hej,

Jag körde funktionen "Kontrollera och rätta databasen" uppifrån och ner och rättade till alla avvikelser. När jag kom till sista punkten "Filer i DgPic som inte används av någon notis" så ser jag till min förvåning att Disgen hämtar sina filer från gamla Disgen med sökväg C:\Users\Public\Documents\Dg82Data\DgPic i stället för C:\Users\Niklas\Documents\Disgen\Niklas Genealogi\DgPic

Något måste blivit fel vid konverteringen till Disgen 2019. Kan man ändra detta på något sätt så programmet hämtar filerna från rätt mapp?
Jag är villig att skicka en kopia till en fadder eller utvecklare om så behövs.

MVH
Niklas

Torgny Larsson
2021-03-15, 13:23
Niklas. Detta är ett typiskt fadder-ärende.
Om du har kvar loggfilen från konverteringen från Disgen 8.2, så maila den gärna till mig. Finns bland Disgen-faddrarna.
Du hittar den i Disgen2019 under menyn: Arkiv > Öppna resultatfil > "Resultat från senaste datamappskonverteringen". Inget problem vi känner till.
Vi fortsätter bäst dialogen via mail.

Av någon anledning i Disgen 8.2 har dina adresser till bilderna tolkats som absoluta adresser, och inte som relativa adresser (relativt Datamappen).
Det kan också bli aktuellt att du skickar en komplett säkerhetskopia från Disgen 8.2 till mig.