handdator

Visa fullständig version : Koppling källa till Riksarkivet Folkräkningarna



aehzl
2019-08-29, 16:40
Vad skall jag skriva under "Bild-Id" under "hänvisning till källan" när jag skall hänvisa till bild från folkräkningarna på Riksarkivet. Jag vill som vid hänvisning till Arkiv Digital få fram originalbilden.
När man går in på folkräkningar i mitt fall just nu 1910 kan man klicka sig fram till en bild med ett bild Id nummer men det räcker inte att föra in detta bild Id i disgen för att sedan trycka på symbolen för Riksarkivet hos personens personöversikt. Får bara svar att bilden inte hittas. Jag kan kopiera en webbadress och genom att klistra in i web läsaren nå sidan. Jag skulle dock vilja ha det lika smidigt som vid kopplingar till AD. Bara trycka på symbolen för riksarkivet och komma till originalsidan.
Hur göra?

Olle_Olsson
2019-08-29, 22:25
Folkräkningen är en databas, där du själv väljer namn, årtal, församling = det finns ingen specifik sida att hänvisa till
i Kyrkböckerna har de fotat av varje sida ( ex-vis födelseboken /församling/omfång ex-vis C:1, sida 543)

aehzl
2019-08-29, 23:25
Jo folkräkningen som den presenteras är en databas men riksarkivet har fotat/kopierat originalhandlingen och gett den ett bild ID-nummer. Det är bara att i databasen när man fått fram en person trycka på knappen bild. Man får där både bildens ID nummer och sökväg på internet. Men om jag i hänvisning i Disgen under källor/hänvisning skriver in detta ID nummer (eller sökväg) och kopplar till Riksarkivet kommer inte originalhandlingen fram. Detta måste ju handla om en inställning i Disgen och hur kopplingen till Riksarkivet behandlas datamässigt.

Christer
2019-08-30, 11:23
När du är på en sida i digitala forskarsalen så ser du till höger en rubrik BILDID. När du för markören över själva bild-id så visas en symbol med två blad på varandra som symboliserar kopiera. Klicka på den.
I Disgen 2019 väljer du sedan den ensamma lampan för Källa på din notis för att komma till källträdet. Välj/Skapa en lämplig plats att skapa en ny hänvisning. I Koppla till väljer du Riksarkivet, i fältet Bild-id klistrar du in det Bildid du kopierade i Digitala forskarsalen med Ctrl-C.

Så är det klart.

Du kan också läsa i handledningen på vår webb https://www.dis.se/reg-kyrkbok

Olle_Olsson
2019-08-30, 12:04
Det blir lika för mig, att det inte fungerar att länka till den sida som de fotograferat.
Men övrig länkning till Kyrkböcker fungerar, både till Riksarkivet och Arkiv Digital.

Christer
2019-08-30, 14:17
OK, det skilde sig visst åt för folkräkningar. Jag skapar ett ärende (#6162)

Christer
2019-09-11, 08:08
Nu är det rättat, ett förargligt bindestreck som försvunnit i anropet.