handdator

Visa fullständig version : Församlingshänvisningar vid Disbyt-utdrag



m13503
2019-09-07, 22:23
I inställningarna för Disgen finns valet att hänvisa församlingar till län eller landskap. Det man väljer här, blir det som kommer med, vid ett Disbyt-utdrag. Har man då valt landskapshänvisning, riskerar man att från Disbyt-ombudet få tillbaka en lista innehållande församlingar som inte kunnat placeras, något som jag själv råkat ut för. Detta kan förefalla överraskande då man inte gjort några egna konstruktioner av församlingshänvisningar, utan endast använt Disgens ortträd och Disgens inbyggda inställningar och funktioner. Kanske är detta att betrakta som en bugg. Det benämns i varje fall så av Eva Dahlberg i Diskulogen nr 125, s 29.

I samband med Disbyt-utdraget vore det önskvärt att Disgen visar information om hur församlingshänvisningen bör vara utformad, och att en varning kommer upp i det fall då programmet har hänvisning till landskap inställt. Det bästa skulle nog vara om Disgen automatiskt använde hänvisning till län i Disbyt-utdraget, oavsett vilket val användaren gjort i inställningen för län/landskap.

Christer
2019-09-09, 08:00
Jag har skapat ett förbättringsförslag (#6166)

Phryxe
2019-09-09, 09:40
Jag har skapat ett förbättringsförslag (#6166)
Kan man se alla dessa förslag någonstans?

Christer
2019-09-09, 10:06
De finns i ett internt ärendehanteringssystem som våra funktionärer har tillgång till. Jag brukar lägga till ärendenummer i tråden för att jag enkelt ska kunna hitta det om diskussionen fortsätter.

Eva Dahlberg
2019-09-09, 10:25
Hej Håkan! Anledningen till att jag nämnde det i artikeln var din kommentar här https://forum.dis.se/vb/showthread.php/3566-H%C3%A4nvisning-av-f%C3%B6rsamlingar-vid-Disbyt-utdrag?p=15787#post15787

Det var då jag blev uppmärksammad på det.
Hälsningar,
Eva