handdator

Visa fullständig version : Dubletter Slå ihop



Tom
2019-09-20, 12:58
Min dator kraschade för en tid sedan. Jag laddade in DISGENprogrammet 2019 på nytt och läste in en backup från ett USB.
Av någon anledning skapades då dubbletter på allting.
Som exempel mig själv DISnr 1 och dubbletten DISnr 550.

Detta upptäckte jag inte förrän nu och har då under denna tid fört in en hel del data och uppgifter på 550. Men jag vill ju naturligtvis använda mig av nr 1.

Finns det något sätt att slå ihop dessa två så alla uppgifter på 550 förs över till 1, så att jag sedan kan ta bort dubbletten 550?

Olle_Olsson
2019-09-20, 23:36
Först bör du kolla om du har flera dubbletter, (under / SÖK)
Innan du tar bort någon- kolla båda ID-nummerna , du kan ha skrivet mera text i någon av dubbletterna
Läs mera;
https://www.dis.se/kontroll-dubblett

https://www.dis.se/ta-bort-dubbletter

Edgar
2019-09-21, 00:11
Det finns inget sätt att "slå ihop" dessa två.

Ta först en säkerhetskopia. För det första spelar det ingen roll om du behåller PersonID 550 eller PersonID 1. Välj att ha kvar den PersonID som har flest korrekta notiser registrerade så blir det färre notiser att flytta/kopiera från den andra. Säg att du väljer att ha kvar nr 1. Flytta sedan eller kopiera de notiser i nr 550 som saknas i nr 1 till nr 1, koppla loss nr 550 och radera den.

Christer
2019-09-21, 09:28
En säkerhetskopia ersätter allt som finns i datamappen så dubbletterna måste funnits redan i säkerhetskopian.

Tom
2019-09-21, 11:12
Tack för svar. Dessvärre tycks det vara dubbletter på alla min ca tusen personer, och hur dubblettserien 550 m fl har kommit in har jag ingen aning om. Kan kanske kolla när sista noteringen på nr 1 kom in.
Nu har jag läst länkarna som Olle Olsson visat. Tack för dessa! Jag inser att jag manuellt får klippa och klistra varje notis i nr 550 och därefter i varje dubblett. Ett nätt litet göra. Suck!!!
Samtidigt kan det ge mig tillfälle att kontrollera notiserna och ev. komplettera. Kanske inte helt fel!