handdator

Visa fullständig version : Problem vid nollställning av sökvillkor



m13503
2019-09-20, 19:05
Vid sökning till söklista finns ett problem vid nollställning av sökvillkor. Markeringen vid "Sök även efter underliggande Disgen-orter" blir oförändrad från föregående sökning då man klickar på "Nollställ sökvillkor".

Christer
2019-09-21, 09:29
Det är den defaultinställning som vi valt.

m13503
2019-09-21, 16:46
Detta skapar tyvärr en oklarhet om vad som nollställs då man väljer "Nollställ sökvillkor". Motsvarande villkor under "Relaterade" uppför sig också på detta sätt. Finns det några fler sökvillkor som man måste se upp med, för att de inte heller nollställs vid nollställning?

Edgar
2019-09-21, 17:06
"Nollstäl sökvillkorl" är en olycklig benämning, om man med "nollställ" menar att alla fält skall blankställas. "Grundställ sökvillkor" vore kanske en mer adekvat benämning.

m13503
2019-09-21, 17:50
Bra förslag! Men oavsett benämning så borde alla villkor ha grundvärden som man kan lita på att de återgår till, då man klickar på "Nollställ sökvillkor". Att det finns vissa villkor som har kvarliggande värden från föregående sökning anser jag vara olyckligt.

m13503
2019-09-29, 09:30
För att förvissa sig om att inga gamla sökvillkor ligger kvar från tidigare sökningar måste man se till att göra följande:

1. Klicka på ”Nollställ sökvillkor”.

2. Kontrollera att ”Sök även efter underliggande Disgen-orter” är markerat eller avmarkerat enligt önskemål under ”Personer”.

3. Kontrollera att ”Sök även efter underliggande Disgen-orter” är markerat eller avmarkerat enligt önskemål under ”Relaterade”.

Detta problem uppmärksammade jag efter att ha gjort två sökningar där jag hade fått olika antal personer i söklistan, trots att jag hade klickat på ”Nollställ sökvillkor” och därefter fyllt i samma sökvillkor som föregående gång. Mitt misstag var att jag hade råkat klicka ur markeringen för ”Sök även efter underliggande Disgen-orter” mellan dessa tillfällen, och att jag förlitade mig på att ”Nollställ sökvillkor” skulle vara tillräckligt för att återställa alla villkor till sina standardvärden.

Punkt 2 och 3 är alltså viktiga att ta med.