handdator

Visa fullständig version : Länka dokument



GöranC
2019-09-24, 19:26
Jag använder ofta "Arbetsmaterial" för att länka till olika dokument såsom texter, kalkylblad, bilder etc som är placerade på olika platser i min dator. Detta fungerar utmärkt och ger en snabbåtkomst till dessa dokument.

Ibland är emellertid dokumenten av den karaktär att de hör hemma i "Levnadsbeskrivningen" men där verkar det bara vara möjligt att länka bilder och ljud. Visserligen kan jag om jag väljer notistypen "Multimedia" och "Alla filer(*.*)" få Disgen att acceptera såväl docx som xlsx filer men notisen får etiketten Video (eller Ljud) vilket är lite missvisande. Såvitt jag förstår finns det ingen notistyp som är anpassad till olika typer av dokument eller...?

Olle_Olsson
2019-09-24, 21:32
Det finns ingen notis-typ för dokument.
Men om du tänker visa ex-vis en PDF-fil i en HTML-export, så går detta att göra (I HTML-en finns då en "Länk"-klicka på den och filen öppnas) (men det går inte att få med vid en utskrift). Om du är intresserad-återkom.
Mitt tips;
"Special" kan användas för valfria händelser som inte har egen notistyp.
Skriv texten i fältet Anteckning (eller i fältet fotnot om du vill ha texten som fotnot).
Special har både ort och källa. Om du dessutom använder källhänvisning kan du där både registrera en länk till AD eller SVAR.

GöranC
2019-09-25, 12:25
Just nu är det inte aktuellt med HTML-export för min del. Det är de nya ”snabbåtkomstikonerna” framför vissa notiser i Levnadsbeskrivningen som fått mig att önska att det fanns snabbåtkomst också till andra dokument än Arkiv Digitals, Riksarkivets och Multimedia. Exempelvis är ett Worddokument som beskriver en viss plats eller en Excellista över anställda på en arbetsplats och kopplade till lämpliga notiser lika intressanta att snabbt få fram som en sida i en födelsebok.

Vid närmare eftertanke så är det främst källor som jag vill koppla till olika notiser i Levnadsbeskrivningen. I fönstret ”Egenskaper för källhänvisning” finns en ”Kopplingsruta”. Om alternativen i ”Koppla till” utökades med exempelvis ”Annat dokument” som tillät att jag i Bild-Id-rutan kunde bläddra mig fram till och ange valfritt dokument placerat någonstans i min dator så skulle åtminstone min önskan uppfyllas. Kanske det finns det andra som har liknande önskemål?

Lillen
2019-10-01, 19:01
:thumbup::thumbup:

Elinor
2021-02-10, 10:48
Jag har under VÄLDIGT lång tid försökt att länka dokument enligt det sätt GöranC beskriver ovan. Till slut provade jag via notistypen ”Multimedia” och ”Alla filer” och lyckades på så vis länka både pdf-filer och Word-dokument.

Funktionen är bra men namnet på notistypen missvisande. Varför inte kalla det ”Bilagor” eller dylikt, så att man förstår att det går att länka annat än film och ljud? Ordet Multimedia associerar jag inte till en pdf-fil t.ex.

Lillen
2021-02-10, 10:55
:thumbup:thumbup:

Olle_Olsson
2021-02-10, 14:32
Multimedia är ett samlingsnamn för produkter och digitala presentationer som har stöd för text, bild, video och ljud.
När man lägger till notisen Multimedia så var det tänkt som video och ljud, för att dessa kan spelas upp och visas i Disgen-programmet.

Om man i notisen ”Multimedia” lägger in andra filer ex-vis PDF, Word och Excel, så kan dessa inte visas i programmet, och kommer inte med i vanlig utskrift.
Vid en HTML-export ”Släktpresentation” för visning i webbläsare, så följer alla dessa filer med (text, bild, video och ljud) och i webbläsaren kan man direkt öppna en PDF-fil, video och ljud. Text (Word och Excel) laddas ner till datorn, men måste öppnas separat.

Vid HTML-export kan notisen webbtext resp. webbild användas, och den texten visas direkt i webbläsaren.
Vid hanteringen av HTML-exporten, när man stegar sig fram till ”Inställningar för ansedlar”; ”Välj Notiser för”; Klicka på och flytta över till ”Valda” vad som ska vara med vid exporten, välj här webbtext/webbild (förslags-vis under Levnadsbeskrivning).

Elinor
2021-02-10, 16:06
Då kanske man kan lägga in ytterligare Mediatyper under notisen Multimedia? Det är lite missvisande att det bara finns Film och Ljud att välja bland.

GöranC
2021-02-11, 09:07
Sedan jag först tog upp frågan om länkning till information som lagras internt i den egna datorn har jag på olika sätt förgäves försökt att med de befintliga möjligheterna få en vettig lösning. För min del har jag nu en stor mängd inskannade dokument med källmaterial från olika uppgiftslämnare som jag lagrat i min dator och som finns inlagda i mitt källträd. MEN, jag saknar den länkningsmöjlighet som nu finns till motsvarande information hos Arkiv Digital och Riksarkivet.
Vad jag inte förstår är varför man i Disgen valt att prioritera länkning till externa lagringsställen före interna. Med extern lagring som ArkivDigital och Riksarkivet har man ju ingen kontroll över hur informationen förvaltas och hur kostnaderna kommer att utvecklas. Däremot har jag full kontroll över den information jag lagrar i min dator. En möjlighet att länka källor till olika former av information i den egna datorn verkar därför välmotiverad.

kallstrand
2021-02-15, 17:59
Jag har under VÄLDIGT lång tid försökt att länka dokument enligt det sätt GöranC beskriver ovan. Till slut provade jag via notistypen ”Multimedia” och ”Alla filer” och lyckades på så vis länka både pdf-filer och Word-dokument.

Funktionen är bra men namnet på notistypen missvisande. Varför inte kalla det ”Bilagor” eller dylikt, så att man förstår att det går att länka annat än film och ljud? Ordet Multimedia associerar jag inte till en pdf-fil t.ex.

Jag testade detsamma. Funkar ju utmärkt att använda Ljud/Multimediafunktionen även för text m.fl. filtyper. Efterlyser samma upplägg i Arbetsmaterial, men gärna samlat bland notiserna. Önskar även möjlighet för direktutskrift samt kunna spara ihop med säkerhetskopian.

dis45899
2021-02-27, 21:39
Jag ansluter mig helt till Görans önskemål om att kunna länka till filer av olika typ i notiser. Det borde väl inte vara så svårt att göra. Är det inte möjligt att bara införa en ny notistyp med samma funktion som Multimedia med annat lämpligare namn.

Christer
2021-02-28, 18:03
Om vi ska diskutera möjligheten att kunna länka till dokument så bör en massa angränsande frågor diskuteras och analyseras. Som t.ex.
- på vilket sätt ska de länkade dokumenten användas och ev presenteras
- var ska dokumenten placeras
- hur ska olika exporter och importer göras
- vilka dokumenttyper ska kunna hanteras

dis45899
2021-03-01, 17:48
Det vore utmärkt om vi kunde få en diskussion om hur vi skulle vilja använda en sådan möjlighet. För egen del har jag ett behov av att kunna se tolkade dokument från bouppteckningar och domböcker i en persons levnadsbeskrivning. Jag kan naturligtvis koppla direkt till källorna i Arkiv Digital med notisen Special men det underlättar att läsa ett klarskrivet dokument i en pdf-fil som komplement. I första hand är mitt intresse att kunna läsa dessa dokument när jag är inne i Disgen och arbetar. Det kan eventuellt också vara intressant att kunna välja att skriva ut dokumentet och eventuellt att exportera vi HTML men det är mindre viktigt. Den dokumenttyp som i första hand är intressant är pdf eftersom den är av generell natur. Dokumenten kan väl med fördel placeras i en ny mapp - förslagsvis "DgDok" eller i DgTmp eller DgCommon.

Edgar
2021-03-01, 19:43
Funktionen finns redan. Notistypen Multimedia accepterar även t.ex filtypen PDF. När man skall hämta en fil, kan man ange "Alla filer" i stället för video eller ljud så visas även andra filtyper att väljas. En generalisering av notistypen "Multimedia" vore kanske tillräckligt.

Kjell Rune
2021-03-09, 15:06
Jag anser att det omgående bör skapas en notistyp kallad "Dokument" dit man kan länka PDF-dokument mm. Redan nu fungerar det ju med PDF:er under Multimedia så det kan inte vara så krångligt. För egen del lägger jag dokumenten i en undermapp till mappen "DGpic". Dessa PDF-filer följer med vid en HTML-export och de kan dessutom öppnas direkt i Personöversikten. En särskild mapp för dokument kallad "DGdoc" under Disgen vore också att föredra.
Vi kan inte vänta längre på detta i ett modernt släktforskningsprogram, passa på NU innan den nya versionen av Disgen släpps!
Det viktiga är att något händer, sedan kan vi diskutera hur de skall presenteras och hanteras utöver de sätt de de redan nu kan användas.

kallstrand
2021-03-09, 18:27
Jag anser att det omgående bör skapas en notistyp kallad "Dokument" dit man kan länka PDF-dokument mm. Redan nu fungerar det ju med PDF:er under Multimedia så det kan inte vara så krångligt. För egen del lägger jag dokumenten i en undermapp till mappen "DGpic". Dessa PDF-filer följer med vid en HTML-export och de kan dessutom öppnas direkt i Personöversikten. En särskild mapp för dokument kallad "DGdoc" under Disgen vore också att föredra.
Vi kan inte vänta längre på detta i ett modernt släktforskningsprogram, passa på NU innan den nya versionen av Disgen släpps!
Det viktiga är att något händer, sedan kan vi diskutera hur de skall presenteras och hanteras utöver de sätt de de redan nu kan användas.

Jag instämmer i det mesta i den här tråden, och hoppas också att det snart kan bli verklighet.
Till skillnad mot Arbetsmaterial får man ju här möjlighet till direktutskrift i Disgen, och även till säkerhetskopiering. Risken finns ju förstås att det blir en "tung" fil, om man ökar på med extra material. Valmöjlighet bör dock finns när man gör säkerhetskopian.
Om önskemålen i denna tråd genomförs, bör ju Arbetsmaterial bli överflödig.

Christer
2021-03-10, 11:32
Om vi ska diskutera möjligheten att kunna länka till dokument så bör en massa angränsande frågor diskuteras och analyseras. Som t.ex.
- på vilket sätt ska de länkade dokumenten användas och ev presenteras
- var ska dokumenten placeras
- hur ska olika exporter och importer göras
- vilka dokumenttyper ska kunna hanteras

Nu drar lite snabba slutsatser. Det finns en anledning till att jag som exempel lyfter fram ovanstående frågeställningar. Hur ser ni på dem och liknande behov?

Lillen
2021-03-10, 12:50
Om vi ska diskutera möjligheten att kunna länka till dokument så bör en massa angränsande frågor diskuteras och analyseras. Som t.ex.
- på vilket sätt ska de länkade dokumenten användas och ev presenteras
- var ska dokumenten placeras
- hur ska olika exporter och importer göras
- vilka dokumenttyper ska kunna hanteras

Mina förslag om jag fattat det hela rätt.

1. Som jag ser det så är det väl viktigast att man just bara klickar på sin länk så det kommer upp
på datorn som man sitter vid och presenteras av dito program.
2. Under DgDok t.ex samt att det vore bra om man anger det vid Systeminställningar
vilket man borde kunna göra för vart alla filer ligger så det blir samlat på ett ställe (kanske flera saker borde hamna där).
3. Förkryssning av om man vill skicka med det eller inte samt vid backup och återläsning.
4. Samtliga dokumenttyper vore väl på sin plats för att få enhetligt.

Kjell Rune
2021-03-10, 22:57
Mina svar på Christers 4 frågor.

1. Dokumenten skall kunna visas direkt genom att trycka på en symbol i personöversikten precis som med ljud och video.
Dokumentfilerna skall komma med vid Gedcom-export och HTML-export, vilket de gör redan idag.
2. Dokumenten kan placeras i undermappar till "DgPic".Det kanske är dags att döpa om den till "DgEgnafiler". Att denna sedan blir en stor och "tung" mapp tycker jag inte har någon betydelse. Säkerhetskopiering av hela Disgen-mappen är ju inget problem, det går att göra direkt till ett fickminne eller en hårddisk oavsett om man har en äldre eller nyare dator. Man behöver inte generera en ZIP-fil, det känns som en kvarleva från tiden när minneskapaciteten var låg och datorerna långsamma. Själv kopierar jag regelbundet alla mina filer till två bärbara hårddiskar.
3. Export enligt ovan räcker för mig. Det kanske också ska synas i utskrifter var det finns dokument och multimedia knutna till forskningen. Man kan ju alltid bifoga ett fickminne eller dvd med dokumenten tillsammans med utskrifterna.
Vissa forskare kanske önskar att man kan importera från valfri mapp men jag tycker det är överskådligt att ha de bilder, multimedia och dokument som jag matat in i Disgen på ett och samma ställe.
4. I första hand PDF och Word-filer. Jag tror inte det behövs olika symboler i Personöversikten för PDF eller Word-filer, det kanske räcker med att det framgår att det är ett klickbart dokument?

Det viktiga är att OMGÅENDE införa en ny notistyp för dokument och bygga upp den precis som multimedia-notisen. Då blir dokumenten riktigt markerade i personöversikten. Ytterligare funktioner kan ju läggas till senare!

Elinor
2021-03-11, 10:37
Kjell Runes förslag ovan motsvarar precis mina önskemål. :)

GöranC
2021-03-11, 13:20
Det gläder mig att länkningsfrågan efter Christers frågeställningar nu – äntligen – tagit fart. Utöver de synpunkter som redan framkommit vill jag gärna påminna om det som en gång i tiden föranledde mig att ta upp frågan, nämligen länkningsmöjligheterna när man i källträdet lägger in nya hänvisningar. För närvarande finns där bara två länkningar att välja på nämligen ArkivDigital och Riksarkivet.

Givetvis borde det här också finnas en möjlighet att länka till en källa som finns lagrad någonstans i den egna datorn. På samma sätt som jag idag genom länkningen till ArkivDigital kan få upp en sida i en födelsebok skulle en i datorn lagrad personakt, en dödsannons eller något annat dokument som stöder en uppgift kunna visas.

Länkningen till hänvisningar i källträdet kan förslagsvis ha samma egenskaper som länkningar i ”Arbetsmaterial”, det vill säga till alla(?) typer av filer lagrade på godtycklig plats i datorn.

Källdokument som finns lagrade i den egna datorn har jag också full kontroll över vilket jag inte har när externa lagringsplatser används. Jag har fortfarande kvar oanvändbara länkningar till Genlinedokument!

Kjell Rune
2021-03-11, 17:47
Ett förtydligande:
Redan nu är det så att oavsett var man väljer att lagra de egna dokumenten, ljud-filerna och film-filerna i datorn så kommer de med vid en export till Gedcom och HTML.
Jag förstår inte varför just multimediafiler har fått en egen notis. Dokumenten är i mitt tycke minst lika viktiga.

Eftersom jag inte är någon programmerare så vet jag inte vilket arbete som måste läggas ner för att få till denna nya dokument-notis.
Det kanske är enklare att döpa om "Multimedia"-notisen till "Egna filer" och där inkludera en "tryckknapp" för val av dokument och ge dem en egen symbol i Personöversikten. Vilken typ av dokument det rör sig om spelar för min del ingen roll. Valet "Film" inkluderar ju alla filmtyper och valet "Ljud" inkluderar alla typer av ljudfiler. Då borde ju valet "Dokument" kunna inkludera alla typer av dokumentfiler. Se bifogad bild!
Jag har talat med en granne som jobbat som programmerare och han säger att det normalt är en enkel sak att utföra ovanstående eftersom funktionerna redan finns i Disgen.

2081

Evafalk
2021-09-24, 13:25
Detta blev lite aktuellt i o med att det länkades till denna diskussionen från Facebook.

Några tankar (inga tankar om utskrifter).
1.Arbetsmaterial som tidigare var den enda varianten att lägga inscannade/hämtade dokument
Vet inte om det inte från början fanns möjlighet att lägga in zip-filer, eller om jag missade det - det blir i alla fall enklare i det fallet dokument är uppdelade på flera filer
eftersom ingen hänvisning från levnadsbeskrivningen finns naturligt, brukar jag lägga en not o hänvisa till materialet i Arbetsmaterial
Dock får man tänka - att än så länge så pekas arbetsmaterial ut direkt - dvs ingen hänsyn tas till var din datamapp ligger
(jag har valt att lägga det i DGpic för att automatiskt få med det i varje backup. Så när man byter namn på Datamappen pekar den fortfarande in i den andra.
2. I och med att man nu kan lägga i multimedia. (håller på med ett gediget arbete med att flytta över från Arbetsmaterial o hit) så finner man att man där egentligen inte ser vad dokumentet är till för. Jag har just nu valt att lägga en textnotis precis före varje sådan och tala om vad det är - tex födelsenotis. Men då gäller det att man inte råkar blanda om notiserna.

Detta lite funderingar bara.

Christer
2021-09-24, 22:36
Tänk på att alla notiser i levnadsbeskrivningen kan inkluderas i utskrifter med undantag för multimedianotiser. De senare kan däremot finnas med i släktpresentation för webbläsare.