handdator

Visa fullständig version : Utskrifter flera familjenamn



akno
2019-09-30, 15:12
Jag har i min forskning väldigt många med skogsfinska familjenamn. Ibland har jag önskat att jag i någon inställning centralt kunnat ställa in om extra namn skall visas i utskrifter. Jag är ingen kodare så jag vet inte vad som är möjligt. Ett för mig tänkbart sätt är, att man i en kryssruta kan stänga av all visning av extranamn i personöversikten, för då kommer de väl inte med utskrifter.

Jag är kanske helt ensam om att se ett behov av denna möjlighet. Men det är väl inte förbjudet att önska.:cool:

Olle_Olsson
2019-09-30, 23:20
Jag antar att du använder Disgen 2018 eller 2019.
Där finns numera en funktion så att man kan välja vilket namn som ska visas i Familjeöversikten och vid HTML-export, man kan välja att bara visa tilltalsnamnet, eller ”Gårdsnamnet”.
Vid utskrift kommer dock alla namnen med, de går ej att ”kryssa bort”.

Denna funktion finns i Personöversikten, och dess Namn-panel.
Där finns ”Lägg till” och ”Utökad”.
Under ”Lägg till”; ändra namn ( och vilka namn som ska visas) detta gäller för ”Förnamn & Tilltalsnamn & Efternamn”
Läs mera; https://www.dis.se/flera-efternamn

akno
2019-10-01, 08:58
Vid utskrift av antavla i dess olika former går det att kryssa bort extranamnen, att det inte fungerade så för ansedel tänkte jag inte på, men å andra sidan är det väl OK att en ansedel är så komplett som möjligt.
Som standard har jag alla namnen synliga i personöversikten med patronymikon först och sen alla familjenamn. Vid utskrifter av antavlor vill jag enkelt kunna begränsa informationen.