handdator

Visa fullständig version : Konvertera från v. 8 till v. 2019. Olika datorer



Eje
2019-10-04, 17:55
Jag har Disgen 2019. En släktforskande släkting dog plötsligt för ett par år sedan. Jag ska försöka rädda hans forskning. Det enda jag har är en backup gjord i Disgen 8. Datorn är borta. Försökt använda "Konvertera Disgen 8-datamapp" men programmet accepterar inte zip-filen. Felmeddelande "Det går inte att hitta sökvägen". Jag läste i ett annat inlägg att man behöver ha båda versionerna av Disgen på samma dator. Det är inte möjligt i mitt fall. Finns det någon lösning?

C-J Gustafsson
2019-10-04, 19:47
Att konvertera till 2019 kan jag eller någon av faddrarna hjälpa till med. Men eftersom det kommer från en släktting är det stor risk att ni har gemensamma personer. Det är därför stor risk att blanda dessa med din egna databas utan att först matcha de båda släktträden. Är din avsikt bara att rädda det gamla så är det bara att skapa ny datamapp.

Olle_Olsson
2019-10-04, 20:10
Disgen 8 och Disgen 2019 har olika databaser (uppbyggnad) och de kan inte utbyta data.
Alt 1;
Om du själv har haft Disgen 8, kan du hämta hem programmet, logga in under;
https://www.dis.se/sjalvservice-medlemmar
och där under ”Köp Disgen” finns;
"Här kan du som är medlem i DIS göra följande:
Hämta Disgen 2018 och licensnyckel (om du har köpt programmet)
Hämta Disgen 2016 och licensnyckel (om du har köpt programmet)
Hämta Disgen 8.2 (om du har köpt programmet)

När du hämtat hem programmet, så återläser du en säkerhetskopia i den hämtade Disgen 8, när det är klart så stänger du Disgen 8.
Därefter så gör du Konverteringen, och den gör du i nya Disgen 2019, gå in i Arkiv, sen ”Konvertera Disgen 8-datamapp”.


Alt 2;
Att du kontaktar en Dis-Fadder och sänder säkerhetskopian Disgen 8 till denne, och faddern utför konverteringen och sänder en ny säkerhetskopia tillbaka till dig (Disgen 2019).

I Disgen 2019, bör du skapa en ny databas under Arkiv/ Hantera datamapp/ ”Ny” (en ny databas, och namnger den), sen återläser du den nya säkerhetskopian

Edgar
2019-10-05, 08:28
Följande alternativ bör också fungera om man är det minsta insatt i Windows filhantering.

I Windows Utforskaren, kopiera säkerhetskopian från Disgen 8 (zip-filen) till en lämplig mapp på datorn, t.ex. mappen Disgen där övriga datamappar normalt ligger (bild 1).
Högerklicka på zip-filen och välj "Extrahera alla". Du får då en ny mapp med samma namn som zip-filen. Det är din Dg8-datamapp (gulmarkerad i bild 2, öppnad i bild 3).
Starta Disgen 2019, gå in i Arkiv och välj "Konvertera Disgen 8-datamapp" där du då väljer den nyligen extraherade Dg8-datamappen. Under konverteringen får du möjlighet att ge den nya Dg19-datamappen ett nytt namn. Välj något som indikerar ursprunget (blåmarkerad i bild 4).

Lycka till!

Eje
2019-10-05, 15:22
Edgar! Ditt tips hade en lovande start. Tyvärr fick jag följande felmeddelande: "Personen med Flk:ind 102:28 har fler än en födelsenotis". Jag hittade två filer med "index" 102 nämligen DD102.dg8 och DX102.dg8. Ingen av filerna är skrivna i klartext. Jag hittade något som jag kan tolka som 102:28 i DD102.dg8 men vet ju inte hur eller var jag kan redigera den posten. Här är vad jag upplever som post 28:  B1022852001-08-22 10:26ZPE… … M˜…   < c m !M26FryxellErnst Oskar Emanuel&F1890A4606Jörgen Fryxell Dis 564. Hur kommer jag runt problemet?

Edgar
2019-10-05, 16:34
Eje! Tyvärr, det där måste du nog ta med en fadder. Det verkar vara något fel i Dg8-datamappen som Disgen 2019 inte kan hantera. Det är nog ingen bra ide att försöka gå in och ändra direkt i databasfilerna!

Hur är det med övriga poster? Kom de med vid konverteringen?

Torgny Larsson
2019-10-05, 23:11
Det är rätt att konverteringen stoppar om någon person i Dg8 har två födelsenotiser eller två dödsnotiser. Måste rättas i Dg8.
Detta står i anvisningen på hemsidan: https://www.dis.se/konvertera-disgen8
Om du inte klarar det ta hjälp av fadder.

Eje
2019-10-06, 07:57
ZIP-filen innehöll sex olika arkiv/datamappar. Fem gick att konvertera utan problem. Jag har skickat filen till en fadder och bett om hjälp med den enda posten i sjätte arkivet som hade dubbla notiser. Hoppas att allt ska gå bra sedan.