handdator

Visa fullständig version : Fosterföräldrar i GEDCOM-export



16427
2019-10-23, 20:32
Jag har just installerat 2019.1 där man nu enligt uppgift bland annat rättat följande:

3097: Rätt urval till GEDCOM fil för föräldrarelationer
3943: Skapa GEDCOM fil - mix biologisk/foster relation

När jag gör en GEDCOM-export av utifrån en söklista skapad av någons direkta anor så kan jag nu välja biologiska föräldrar. Men när jag väljer att exportera alla personer i trädet så verkar det inte finnas något sätt att få rätt föräldrar (biologiska) till de personer där jag har både biologiska och fosterföräldrar.

Eller är det något jag har missat?

Olle_Olsson
2019-10-23, 21:50
Jag testade an adopterad person.
Med att först exportera hela databasen, och den lägger alla personerna i Databasen i ID-nummer-ordning.
Så om du kollar Gedcomfilen i programmet ”Anteckningar”, så notera ID-nummerna för alla föräldrarna först (Biologiska/Foster/Adoptiv-föräldrar) och sen kollar i filen så finns de där.

Jag importerade Gedcomfilen i en ny databas i Disgen 2019.1, och där finns båda föräldra-typerna med.

16427
2019-10-23, 22:09
Jodå, båda följer med, men problemet uppstår ju när jag vill importera GEDCOM-filen till ett annat program som inte hanterar fosterföräldrar (vilket de flesta ännu inte gör). Då blir lätt fosterföräldrarna föräldrar. Men jag gissar att detta beror på brister i GEDCOM och inte i DISGEN.

Christer
2019-10-24, 11:34
Vid användning av GEDCOM krävs en export från ett program och import till ett annat. Dvs två program som ska tolka GEDCOM-standarden hyfsat lika och det är inte alltid fallet att man gör det. Eller inte ens följer standarden. Det har vi sett flera exempel på.
Så i ditt fall vill jag mena att det brister i tolkningen av GEDCOM i importerande program samt förståss också GEDCOM-standardens tolkningsmöjligheter.

Kolla gärna med mottagande program hur de hanterar fosterföräldrar vid import.

16427
2019-10-24, 12:14
Ja, jag misstänkte detta. Men det blir en "fälla" när de olika programmen tolkar standarden olika, eller kanske implementerar den på olika sätt. Nästa fråga är om det verkligen finns bara EN GEDCOM-standard, men det kanske är lite off-topic.
Tack för svar.