handdator

Visa fullständig version : Registrering av soldat i generalmönsterrullor under Levnadsbeskrivning DISGen.



ThomasW
2019-10-24, 11:46
Försöker hitta ett bra sätt att registrera information om soldat i Generalmönsterrullor under Levnadsbeskrivning i DIS. Någon som har något bra förslag?

Hans-Peter
2019-10-24, 12:35
Jag använder notisen "Special". Där har jag möjlighet att koppla källan till notisen på samma sätt som med t.ex. födelse och död.

I fältet "Notisnamn" skriver jag in att det är generalmönsterrulla och vilket regement, i kommentars fältet skriver jag in knäktens soldatnummer, Orten torp och övrig geografisk information, koppat till Disgens ortsträd. I källfönstret kopplingen till källan på Internät, även här kopplat till Disgens Källträd.

ThomasW
2019-10-25, 10:44
Hej Hans-Peter, och tack för ditt svar. Vad jag har problem med är att på ett bra sätt få in orten där mönstringen skedde, vilket, t.ex. under kampanjer, inte behöver vara i Sverige. Detta visar ju eventuellt på var soldaten i fråga var vid det tillfället, och som jag gärna vill ha en koppling till i personens levnadsbeskrivning. Jag har nämligen ett antal sådana soldater som var med i Gustav III krig i Finland 1789-90. Jag vet inte var jag skulle kunna hitta information om när de skeppades ut, och förhoppningsvis hem, från denna kampanj. Eller när och var de exakt dog om så skulle varit fallet.

Hans-Peter
2019-10-25, 11:21
Hej!

Du har ju den möjlighet att använda notisen Special även til att ange var soldaten värvades, i så fall blir det en ny Special notis, men jag skulle tro en bättre idé är att antingen lägga den informationen som en fotnot i den notis där du registrerar från Generalmönsterrullorna, enligt det jag skrev ovan, eller lägga det som en helt vanlig textnotis i levnadsbeskrivningen.
Var soldaten dog bör framgå av husförhörslängden som en notat på högersidan, och förhoppningsvis även av dödboken i den församling där soldaten var hemmahörande.
Varifrån de skeppades ut kan jag däremot inte gissa något om, kanske kan Krigsarkivet svara på den frågan?

Anders Larsson
2019-10-25, 20:46
Hej,

Jag skulle nog kunna tänka mig att använda notisen "Levde" och byta ut texten mot "Mönstring" eller något annat som du tycker passar. Då kan du också få med dem i kartfunktionen i kronologisk ordning.

Allt rörande soldater finns i krigsarkivets arkiv. Du hittar alla i mönsterrullorna, där framgår exakt var de mönstrat på, alla mönstringar därefter och till sist när de får avsked eller dör. Arkiv digtal har just släppt ett register till mönsterrullor. Jag har själv följt en soldat som åkte Europa runt och hem igen, mycket kul att se vad han varit med om. Glöm inte kolla om han får pension från Krigsmanskassan i Vadstena, såvitt han överlever.

Lycka till,
Anders