handdator

Visa fullständig version : Vidareutveckla söklistan



Eje
2019-11-14, 17:33
Söklistan är idag ganska "primitiv" när det gäller att presentera resultatet av en sökning. Jag tycker det är dags att erbjuda en betydligt mer flexibel presentation. "Alla" uppgifter kring en person finns ju länkade i databasen. Låt användaren välja vad han vill ha presenterat. Ett exempel: Antag att jag söker personer med koppling till ett visst län. Idag får jag en lista som innehåller födelseort och dödsort men det kan ju vara i andra skeden av livet som personen levt i länet. Den/De aktuella notiserna bör då presenteras med sin information om tid och plats. Detta blir extra värdefullt om man vill göra mer avancerade analyser genom att exportera söklistan till Excel. Dagens DNA-tester kan innebära att man behöver göra betydligt mer avancerade analyser än bara föräldrar/barn. T.ex. vid "Okänd fader".

Christer
2019-11-28, 15:53
Sökresultatet presenteras radvis i en lista med de uppgifter som bara förekommer en gång för personen (namn, född och död). Övriga notistyper kan förekomma mer än en gång för en person vilket försvårar. Däremot finns funktionen från Disgen 2019 att göra egna utdrag. Där finn större möjligheter och det går också att importera resultatet i Excel. Det påminner mig om att det är dags att publicera en artikel om hur man gör det. Min tidigare artikel i Diskulogen har många år på nacken.