handdator

Visa fullständig version : Bildstorlek på utskrifter av ansedlar



Garfield
2020-01-18, 20:09
Hej. I tidigare versioner av Disgen har jag alltid kunna anpassa storleken på de bilder jag vill ha med i en ansedel, så att de dels blir läsliga/tydligare, dels så att de passar mot text och sidstorlek. Nu har jag Disgen 2019 och det verkar inte längre finnas ngn möjlighet att fixa till storleken? Under FAQ fanns det ett tips om att ändra pixelstorleken på bilderna så jag gjorde ett experiment. Jag tog samma bild o fixade till fyra olika storlekar via Photoshop Element, 383x448, 600x702, 1200x1404 och 2400x2808. Jag lade in dem som fyra separata bildnotiser efter varandra i en ansedel men döm om min förvåning då alla fyra kom ut i samma "småttiga" storlek på ansedeln? Har jag missat ngn inställning eller är anpassningen av bilder inte längre möjlig och i så fall varför inte?
:confused:
MVH
Stefan

Anders Larsson
2020-01-19, 19:00
Hej Stefan,

Det fungerar precis som det alltid gjort. Du har möjlighet att välja bestämd höjd (mm) eller originalstorlek. Öppna notisen för bild och välj storlek i menyn.

Lycka till,
Anders

Garfield
2020-01-19, 23:44
Hej Anders. Du hade naturligtvis helt rätt. Det var jag som klantigt nog inte hade hela notisen synlig. När jag drog ut gränssnittet kom inställningarna fram under bilden. TACK