handdator

Visa fullständig version : Pgm från gamal dator till ny



Chrille
2020-01-19, 17:11
Hej
Jag har flera program från min gamla pc med Wndows7 som har CD-läsare som jag vill ha över till min nya dator med Windows10 som endast har USB ingångar.
Programmen är Sveriges befolkning 1880, 1890 ,1900, 1910, 1970, 1980 och 1990.
Dessa går att kopiera men inte installera på nya datorn.
Kan någon hjälpa mig hur jag skall göra
mch
Christer

Hans-Peter
2020-01-19, 17:29
Hej!

Det enklaste är att skaffa en enkel extern DVD läsare, de kostar från knapp 300 på Kjell och Co, koppla den till en ledig USB port på den nya datorn.

Så kan du installera de olika databaser från original CD/DVD utan problem.

Chrille
2020-01-19, 19:40
Hej!
Ja naturligtvis kan jag köpa en ny CD-läsare. Men eftersom det numer endast används USB-ingångar undrar jag om det finns någon möjlighet att kunna installera mina CD-program som jag lätt kan kopiera men får felet Kodkörningen kan inte fortsätta eftersom det inte går att hitta LTKRN11nDLL. Prova att installera om programmet. Det måste ha att göra med att dessa program har någon form av installationsskydd. Det är ju konstigt för jag kan ju då låta någon annan installera alla mina CD-skivor om de bara har en CD-läsare i sin dator. Vad det inte det som skulle förhindras. Så du tror att jag kan installera mina CD-skivor utan problem om jag köper en ny CD-läsare?

Hans-Peter
2020-01-19, 21:08
Hej!
Jag skulle gissa på att det finns en dold fil på skivorna som skall förhindra kopiering, det är därför dina kopior till USB inte fungerar.

Jag utgår från att det är det du har försökt göra.

Chrille
2020-01-19, 21:17
Ja det är så jag har gjort. Så om jag köper en ny cd-läsare och sätter in en av cd skivorna där så är det bara att installera dom i den nya datorn.
Det innebär ju att jag kan låna ut alla mina CD-skivor till någon som börjar släktforska och de kan installera dessa på sin dator. Alltså det finns inget skydd på CD-skivan?

Hans-Peter
2020-01-19, 22:29
Hej!

Skyddet är inte kopplat till själva datorn utan ligger på skivan, utan att veta exakt hur det fungerar, tanken är väl att man inte skall kunna kopiera utan vidare.

Om du har en extern CD/DVD läsare/brännare, kommer den ju i datorn att vara som vilken som helst annan enhet, och du kan installera dina skivor.

Ja visst kan du låna ut skivorna till vem som helst, men det får du inte utan att begå ett lagbrott. Det är inte annorlunda än att du inte får köra fortare än det skyltas på vägen, men det hindrar dig ju inte från att köra fortare.

walgot
2020-01-19, 23:25
Om din 'gamla' dators CD-läsare fungerar, så kan du med något CD-brännarprogram skapa en CD-avbildning som ex.vis en ISO-fil. En sådan fil kan du via ex.vis ett USB-minne flytta till din 'nya' dator. Där kan du lätt montera filen som en virtuell disk. Från denna disk installerar du sedan den programvara du vill ha till den 'nya' datorn. Billigt, snabbt och enkelt förutsatt att din 'nya' dator hanteras av Windows 8 eller 10.

m11916
2020-01-20, 08:47
Du kan dela din CD-spelare på gamla dator och sedan ansluta den från den nya via Wi-Fi.
Sedan installerar du som vanligt från CD-skivan.

Chrille
2020-01-20, 11:06
Det låter bra. Men hur gör jag för att dela min CD-spelare på gamla datorn till den nya? Finns det någon stans där jag kan få reda på hur man gör?

m11916
2020-01-20, 18:31
På gamla datorn:

Öppna Utforskaren
markera CD-spelaren
Högerklicka
klicka på egenskaper
klicka på delning
Avancerad delning
kryssa i rutan "Dela ut denna mappen"
Klicka på OK


På nya datorn

Öppna utforskaren
markera "den här datorn"
högerklicka
klicka på anslut nätveksenhet
Välj lämplig enhetsbokstav (spelar ingen roll vilken du väljer)
Skriv in \\Datornamn\CD-spelarensenhetsbokstav på gamla datorn (T.ex. \\Datorn\d)
ev. får du ange lösenordet som gäller på gamla datorn.
Ev. brandväggar kan behöva öppnas (eller stängas av tillfälligt) för att det ska fungera


Lycka till!

akno
2020-01-20, 19:58
Precis som walgot skriver. Jag använde min gamla dator och gjorde en ISO-fil som jag sparade på en USB-pinne när jag förde över filerna till min nya dator utan CD-spelare.

Chrille
2020-01-21, 20:23
Hej och tack för alla förslag.
Det blev till slut en ny CD-läsare/brännare som jag kopplade till min nya pc. Nu är alla mina gamla CD skivor 12 st inlästa och installerade i den nya datorn och de fungerar.
hälsn...
Christer