handdator

Visa fullständig version : Hur stänga söklista



BrJohan
2020-01-20, 00:26
Efter mångårig frånvaro från Disgen, lockades jag i dag att köpa och installera 2019.1. Den under lång tid orörda datamappen från version 8 lät sig problemfritt konverteras.

Min första åtgärd var att skapa en söklista. Gjordes lätt och snabbt. Men, att stänga söklistan verkar inte kunna låta sig göras. Varken meny eller diverse högerklickningar gav något stängningsalternativ.
Går det, och i så fall, hur?

Söklistefönstret lät sig varken flyttas från NV-hörnet eller minimeras/maximeras. Finns dessa möjligheter, och i så fall, var?

Första intrycket: Blandat. Huruvida jag kommer att 'flytta' mina aktuella släktforskningsuppgifter till Disgen 2019 får förbli en fråga tills jag prövat programvaran ordentligt.

GunnarBer
2020-01-20, 11:09
Som ett vanligt Windowsfönster, det undre 'Krysset', det övre är ju för att avsluta DG.

BrJohan
2020-01-20, 11:41
Så borde det ju vara, men då söklistan är det enda fönstret så fungerar det inte för mig och inte heller minimerings/maximeringsknapparna fungerar i sådana fall. Dessutom obefintlig flyttbarhet.

Hans-Peter
2020-01-20, 12:43
Hej!

Det låter konstigt. Du menar att du har startat Disgen 2019 och klickat på kikaren för att göra en söklista, när den väl är gjort vill du stänga den, och det går inte med krysset uppe i övre höger hörn?

Du skriver söklistan är det enda fönstret, men du har ju även Disgens startfönster, det ligger bakom söklistans fönster.

Jag har nyss provat starta Disgen skapa en söklista och med viss lirkande få stängt startfönstret utan att stänga söklistan, men söklistan har fortfarande de vanliga windows symboler uppe i höger hörn så jag kan maximera, minimera eller stänga den.

Det låter som du skall be en fadder titta på det, evt med TeamViewer eller liknande program om du inte har en boende som granne.

BrJohan
2020-01-21, 00:47
Efter att av en hjälpsam fadder fått tipset att använda menyalternativet Arrangera fönster, så kunde jag maximera fönstret och därefter gick det att stänga det. Efter omstart av Disgen har problemet försvunnit.

Det fönster som inledningsvis inte gick att stänga via något "X" var den söklista som jag i min första exekvering av Disgen som första åtgärd, efter det att jag stängt startfönstret, skapade via 'kikaren'.

Efter att jag en gång stängt fönstret (efter maximeringen) verkar alla fönster kunna stängas på sedvanligt sätt.